Roepnaam: Jo

Overlijdensplaats: Eindhoven
Overlijdensdatum: 28-09-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres: Valkenswaard, Nieuwstraat 30

Slachtoffer staat op lijst:
Overleden in Eindhoven

Het gezin Van der Loo een woonde in de Nieuwstraat 30 in Valkenswaard. Vader Van der Loo was timmerman en had een timmerloods achter het huis. In de oorlog moest hij in het kader van de Arbeitseinsatz naar Duitsland. Moeder Van der Loo was dus na de bevrijding achter gebleven met haar vier kinderen.

Tien dagen na de bevrijding, 27-09-1944, ging mevrouw Van der Loo met haar oudste dochter hout halen in het bos. Cor en zijn oudere broer Jo bleven achter in het huis. Zij hadden geen zin om mee te gaan naar het bos. Wat moeder Van der Loo niet wist was dat ze stiekum granaten hadden opgehaald bij de Dommelbrug. Tijdens de afwezigheid van moeder gingen ze deze demonteren in de timmerloods achter het huis, samen met enkele vriendjes. Deze vriendjes vonden het toch te gevaarlijk worden en gingen naar huis. Nauwelijks waren ze vertrokken of de granaat ontplofte met een grote klap. Jo en Cor liepen dodelijke verwondingen op. Ze werden met spoed naar het St. Josephziekenhuis gebracht in Eindhoven, maar dit mocht niet meer baten. Jo overleed reeds de volgende dag, 28-09-1944. Spoedig daarna, op 01-10-1944, overleed ook Cor.

Moeder Van der Loo bleef achter met haar dochter van 15 en haar jongste zoontje van twee. Haar man vernam de tragische gebeurtenis na terug komst uit Duitsland.
(Bron: J. Israël)

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven bij de zelfde gebeurtenis
Cornelis Antonius Franciscus van der Loo - (17-06-1936)