Roepnaam: Jan

Militair
Slachtoffer staat beschreven in het boek van Ben Daamen
Slachtoffer staat beschreven in het boek van Barry Wonder

Jan wordt geboren op 23 oktober 1918 in Tongelre bij Eindhoven als oudste van de zes kinderen van gemeenteambtenaar Henricus van Heeswijk en Antonia Smits. Na de lagere school te hebben afgerond, doorloopt Jan het Kleinseminarie Christus Koning te Helmond en bezoekt in 1937 aansluitend het Grootseminarie in Bergen op Zoom.

Jan besluit echter niet in te treden en beëindigd de opleiding. In plaats daarvan bezoekt hij het gymnasium in ’s-Hertogenbosch, maar door het uitbreken van de oorlog kan hij ook die opleiding niet afronden. Omstreeks 1943 keert hij terug naar Eindhoven om aan de MTS elektrotechniek te studeren. Inmiddels heeft Jan ook verkering gekregen met Maria Bernse; het stel verlooft zich rond de ze tijd. Na de bevrijding van Eindhoven op 18 september 1944 meldt Jan zich bij de Canadese troepen en biedt aan om als tolk mee op te trekken door Duitsland. Op datzelfde moment melden zijn broers Piet en Jules zich bij het regiment Stoottroepen van de Binnenlandse Strijdkrachten. De broers treffen elkaar voor de laatste keer op Goede Vrijdag 1945, op het Willhelminaplein in Eindhoven.

Enkele dagen later is Jan met zijn eenheid in Wesel. Een maand eerder zijn de geallieerden de Rijn overgestoken en belegeren dat voorjaar de Duitse verdediging van het Ruhrgebied. Als gevolg van de geallieerde opmars is Wesel door de bombardementen vrijwel volledig verwoest. Slechts drie procent van de oorspronkelijke bebouwing staat nog overeind tegen de tijd dat Jan daar aankomt. Ondanks de kolossale vernietigingen en de verdrijving van de Duitse troepen, is het door de geallieerden bezet gebied nog niet veilig voor Duitse bombardementen.

Op 2 april 1945, Eerste Paasdag, wordt Wesel opnieuw onder vuur genomen. Bij deze aanval komt Jan samen met drie Canadezen om het leven. Hij is 26 jaar geworden. Zijn lichaam wordt door zijn Canadese kameraden terug naar Eindhoven gebracht en daar opgebaard, voordat hij wordt bijgezet op de rooms-katholieke begraafplaats St. Paulus. Jans broers bij de Stoottroepen worden vanwege zijn sneuvelen niet uitgezonden naar Nederlands-Indië om daar de orde te herstellen. Maria, zijn verloofde, zou later trouwen, maar houdt contact met de familie.
(Bron: Brabantse Gesneuvelden)

Er is geen overlijdensakte gevonden

Hij wordt ook beschreven in het boek “Voor eeuwig in de oorlog” van Ben Damen, dat kan worden besteld door contact op te nemen met Ben Damen via benndamen@yahoo.com

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Johannes-Mathijs-van-Heeswijk/02/60588