Roepnaam: Leo

Verzet
Ingezet voor de Arbeitseinsatz
Monument voor de Gevallenen

Leo wordt op 31 juli 1924 geboren in Roosendaal als oudste van de twaalf kinderen van Piet en Tonia van Dorst. Op 1 maart 1943, als hij achttien jaar oud is, krijgt Leo de oproep om zich te melden voor de Arbeitseinsatz, de verplichte tewerkstelling in Duitsland. Voor Leo is dit het moment om onder te duiken bij zijn grootvader in Roosendaal. Dit weerhoudt hem er echter niet van om al enkele dagen later naar Den Haag af te reizen en daar examen voor radiomonteur te doen. Het is niet zeker, maar mogelijk wil hij die vaardigheid later inzetten voor spionagewerk.

In de avond van 14 augustus 1943 wordt Leo echter bij zijn grootvader voor de deur opgepakt; hij staat dan net op het punt de boerenschuur achter het huis op te zoeken om te slapen. Leo wordt drie weken lang vastgehouden en vervolgens naar Düsseldorf gezonden om daar in een fabriek dwangarbeid te verrichten.

In Duitsland ontvangt hij van de ondergrondse informatie om terug in Nederland te raken nog datzelfde najaar onderneemt hij zijn poging. Zijn brieven naar Nederland zijn echter onderschept, met als gevolg dat Leo onderweg naar de grens wordt tegengehouden. Wat er daarna gebeurd, is niet duidelijk, maar mogelijk heeft Leo na zijn ontdekking geprobeerd te vluchten, of hebben de Duitsers hem tot voorbeeld gesteld. Op 19 oktober 1943 wordt hij langs het spoor in Breyell bij Kaldenkirchen, enkele kilometers van de Nederlandse grens, doodgeschoten. Leo is 19 jaar geworden en wordt na de oorlog in Eindhoven-Acht, waar zijn ouders dan wonen, op de rooms-katholieke begraafplaats St. Antonius Abt begraven. Bron: Brabantse Gesneuvelden.

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Leonardus-Johannes-van-Dorst/02/35420
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/35420A