Geboorteplaats: Groningen
Overlijdensdatum: 05-05-1945

Laatste (vrijwillige) woonadres: Wal 31

Joods
Voor deze persoon is een Stolperstein geplaatst

David Slager is huisarts in Amsterdam. Hij trouwt op 23 augustus 1928 in Amsterdam met Lydia Amalia Jacobs geboren op 28 augustus 1905 in Groningen. In datzelfde jaar verhuist het jonggehuwde stel naar Eindhoven.
In 1933 wordt een zoon geboren: Jack Norbert. Drie jaar later wordt een dochter geboren: Leonora Greta. Het ge­zin woont in een statig pand aan de Wal 31. De huisartsenpraktijk bevindt zich op de begane grond.
Al op 07-10-1940 wordt David Slager door de Duitsers gearresteerd als gijzelaar en politiek gevangene. Langs Buchenwald, Haaren, Sint Michielgestel, Vught, Westerbork, Auschwitz, Lang Bielow en Reichenbach overleefde hij al deze kampen.

Het huis wordt door een Duitse legerarts in gebruik genomen. David en Lydia werken bij het Philips-Kommando.
Op 06-07-943 worden zij in Waalre gearresteerd. Het gezin wordt samen met de overige medewerkers alsnog naar Auschwitz gedeporteerd op 3 juni 1944.

Lydia Amalia Slager-Jacobs komt op 5 mei 1945 in Czernowitz, Ukraïne om het leven door de gevolgen van een dodenmars.

Haar kinderen en haar man overleven de oorlog. David Slager werkt na zijn terugkomst weer als huisarts in Eindhoven.

Eindhoven, 6 juli 1943. Leendert de Wit gaat die morgen naar een adres aan de Helmerslaan (Fränkel) om een joods kindje op te halen, dat daar tijdelijk is ondergebracht. Hij wil haar naar een nieuw onderduikadres brengen. Als hij heeft aangebeld wordt de deur opengedaan door Verweij, een rechercheur van de Eindhovense politie die voor de “Postenstelle Eindhoven” van de Sicherheitsdienst werkte. De Wit slaagt er niet in om te ontsnappen doordat hij niet tijdig het slot van zijn fiets kan openen en bovendien wordt hij met een revolver bedreigd. Hij wordt gesommeerd het huis binnen te gaan. De Wit en het joodse kindje worden door twee rechercheurs naar het politiebureau van Eindhoven gebracht. Het joodse kindje was de vierjarige Floortje Citroen uit Amsterdam. Op 16 juli wordt zij samen met haar moeder in Sobibor vermoord.
Jacoba Louise Citroen-Sluijs zat met haar man ondergedoken in Barneveld. Hun dochter Florence Rosette (Floortje), was ondergebracht in Eindhoven. Omdat het adres in Barneveld te gevaarlijk werd, ging Jacoba Louise op zoek naar een ander adres. Op het station van Ede werd ze gearresteerd door twee leden van de Kolonne Henneicke. Ze had een brief ontvangen van het adres waar dochter Floortje tien dagen eerder was ondergebracht. In de brief was het adres in Eindhoven vermeld en daardoor kon Floortje worden opgespoord. Floortje Citroen werd met haar moeder naar Westerbork gedeporteerd.

Waalre, 6 juli 1943. Twee uur nadat Leendert de Wit in Eindhoven is gearresteerd wordt zijn huis in Waalre bezocht door twee SD-ers uit Eindhoven, een Duitser en de rechercheur Verweij. Zij komen huiszoeking doen. De vijftienjarige zoon heeft tijdig de joodse onderduikers kunnen waarschuwen die zich snel verborgen hebben op de bovenverdieping. De huiszoeking leek niets op te gaan leveren maar op het moment dat zij weer wilden vertrekken werd een kreet van een van de onderduikers gehoord. De rechercheurs concludeerden dat er op de bovenverdieping mensen moesten zitten. Zij beklopten de planken en dreigden er door heen te schieten. De toestand was onhoudbaar en er kwamen negen onderduikers tevoorschijn. Er werd gebeld met de Postenstelle

Eindhoven: “We hebben negen joden gevonden, stuur de grote wagen maar”. Onder de gearresteerden waren de twee jonge kinderen van dokter Slager. Zij herkenden een van de rechercheurs als een patiënt van hun vader.
In het huis op de Julianaweg werden 9 personen gearresteerd, behorende tot een familie de Jongh uit Eindhoven, een gezin De Zwarte uit Amsterdam en mevrouw Slager met twee kinderen uit Eindhoven. Het echtpaar dat hen onderdak gaf wordt gearresteerd wegens “jodenbegunstiging”. Alleen de kinderen Slager, Jack Norbert Slager, 10 jaar en Leonora Greta Slager, 11 jaar overleefden de oorlog. Gesina de Zwarte, een twintigjarige verpleegster, dochter van Simon de Zwarte, was elders in Waalre ondergedoken en kwam veilig door de oorlogsjaren.
(Bron: Jan Bader “Kroniek van ‘n vervolging”)

Stolpersteine App: https://map.stolpersteine.app/nl/eindhoven/locaties/wal-31
Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Lydia-Amalia-Slager-Jacobs/01/102412