Geboorteplaats: Kruiningen
Overlijdensplaats: Nijmegen (Mook)
Overlijdensdatum: 09-07-1941

Laatste (vrijwillige) woonadres: Sint Trudostraat 3

De Halifax L9521 van het 35 (Madras Presidency) Squadron RAF was met 7 bemanningsleden opgestegen van de RAF-basis Linton-on-Ouse voor een bombardementsmissie naar de synthetische olieraffinaderij in Leuna (Duitsland). Het toestel werd op de weg terug neergeschoten door Lt. August Geiger van het 9./NJG 1, die was opgestegen van het vliegveld Rheine.

De Halifax stortte na een grote explosie brandend neer voor of op het voorste gedeelte van het huis van de familie Arts-Spijkerbos, Rijksweg 187 in Mook. Hierbij kwamen vier familieleden om het leven: Mevrouw Arts-Spijkerboer, haar dochter Dora Bartels-Arts met haar man en haar dochtertje Maria.
Maria, haar ouders en haar oma werden ernstig gewond overgebracht naar het Canisiusziekenhuis te Nijmegen. Daar zijn ze op 9/10 juli overleden aan de verwondingen.
Begraven op de R.K. Begraafplaats te Mook.

Ook kwamen drie bemanningsleden om. Zij werden na de oorlog begraven op de Britse begraafplaats in Uden. Vier bemanningsleden werden krijgsgevangen gemaakt en drie daarvan keerden na de oorlog terug naar Engeland.
Bron (Oorlogsdoden Nijmegen)

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Maria-Agatha-Bartels/02/227375

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven bij de zelfde gebeurtenis
Mathias Bartels - (27-04-1913)