Geboorteplaats: Lemberg (Oekraïne)
Overlijdensplaats: Eindhoven
Overlijdensdatum: 22-06-1945

Laatste (vrijwillige) woonadres: Breitnerstraat 18, Arnhem

Slachtoffer staat op lijst:
Joods
Na de bevrijding
Overleden in Eindhoven

Nathan Gimpel en zijn vrouw Basche Chane (Berta) Rohr vluchtten in 1933 met hun beide kinderen Siegfried en Gerda vanuit Berlijn naar Arnhem, waar ze aan de Bovenbrugstraat 24 kwamen te wonen. Uit alles blijkt dat het gezin zich goed wist aan te passen. Moeder Gimpel veranderde haar naam in Berta. Nathan verdiende als koopman de kost.
In 1936 verhuisden ze naar een mooie, nieuwe hoekwoning op Breitnerstraat 18. Vader Gimpel werd in 1937 directeur van Huf’s schoenenmagazijn en stond in het Arnhems adresboek van 1942 nog steeds als zodanig geregistreerd. Tot uiterlijk 10 december 1942, want toen werden ze opgepakt bij de tweede grote Arnhemse razzia van 10 op 11 december. Van Westerbork werden ze naar het kamp Theresiënstadt gedeporteerd, waar ze tot het eind van de oorlog zouden blijven.

Berta bevindt zich in Amsterdam als ze bericht krijgt van het overlijden van haar man en plaatst op “Friday, July 27, 1945” in het blad “Aufbau” het volgende vertaalde overlijdensbericht:

“Zojuist ontvingen wij het droevige bericht van het overlijden van mijn geliefde echtgenoot, vader, schoonvader
Nathan Gimpel (fr. Berlijn, daarna Arnhem, Nederland) in Theresienstadt.
Mevr. Berta Gimpel, nu in Amsterdam, Nederland,
Siegfried Gimpel en zijn vrouw Gerda, Leo Gimpel-Beem en kind, verblijf onbekend
Samson Felicia Brecher, Brooklyn, New York”

Het lijkt erop dat Berta na de bevrijding van Theresiënstadt alleen terugkeerde en Nathan ziek achterliet en veronderstelde dat hij daar ook overleed. Berta wist toen nog niet dat haar kinderen en kleinkind de oorlog niet hadden overleefd. Verder lijken ze ook nog een schoondochter in New York te hebben
Uit de overlijdensakte blijkt echter dat Nathan niet in Theresiënstadt maar op 22 juni 1945 in Eindhoven is overleden, waar na de bevrijding in een van de Philipsgebouwen een groot opvangcentrum voor evacuées uit het oosten ingericht was ingericht. Het is vrijwel zeker dat Nathan uiteindelijk bezweken is aan de ontberingen in de concentratiekampen.
Het valt op dat de overlijdensakte pas op 11 oktober, bijna 3 maanden na het overlijden is opgemaakt.

Zijn naam staat vermeld op de overlevende van kamp Theresienstadt.

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Nathan-Gimpel/01/103008