Geboorteplaats: Bremen (D)
Overlijdensplaats: Eindhoven
Overlijdensdatum: 31-05-1945

Laatste (vrijwillige) woonadres: Amalia van Solmsstraat 9, Groningen

Slachtoffer staat op lijst:
Joods
Na de bevrijding
Overleden in Eindhoven

Oscar (ook wel Oskar) Rotschild was handelsagent en woonachtig in Groningen.
Begin oktober 1942 werd hij gearresteerd en geïnterneerd in het kamp Westerbork. Op 16 oktober 1942 werd hij samen met zijn zuster Hella en haar man Philip van Coevorden naar Auschwitz afgevoerd. Vermoedelijk is hij daar geselecteerd om te werken. In 1945 moet hij in een van de magazijnen van het beruchte kamp Gross Rosen (in het huidige zuidwest Polen) zijn geweest. Na de opheffing van het kamp begin februari 1945 bereikte hij na de dodenmars op 10 februari 1945 het kamp Buchenwald, dat op 11 april 1945 werd bevrijd.
Hij keerde terug naar Nederland en werd ondergebracht in een militair hospitaal in Eindhoven.
Daar stierf hij op 31 mei 1945 waarschijnlijk als gevolg van de ontberingen in zijn gevangenschap. De Nieuwsbode: orgaan van de vrije pers, Nederland en Oranje, 18-5-1945 schreef dat Oscar op een lijst van teruggekeerde, bevrijde personen staat. Hij werd verpleegd in het noodziekenhuis Emma dat in 1945 was gevestigd in een Philipsgebouw aan de Emmasingel.
Hij kreeg een oorlogsgraf op de joodse begraafplaats in Eindhoven. Hij lijkt geen militair verleden te hebben.

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Oskar-Rotschild/01/102728
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/130943A