Roepnaam: Piet

Overlijdensdatum: 27-09-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres: Kalmoesstraat 167

Verzet

Peter wordt geboren op 29 maart 1914 in Hilversum en woont in Eindhoven, waar hij werkzaam is als chauffeur. Tijdens de Duitse bezetting is hij actief voor de ondergrondse, maar over zijn precieze verzetswerk is niets bekend. Hij wordt op enig moment gearresteerd en voor verhoor vastgezet.

Op 27 september 1944 wordt Peter samen met vier andere verzetsstrijders gefusilleerd in Fort de Bilt te Utrecht. Hij is 30 jaar geworden en vindt zijn laatste rustplaats op het Nationaal Ereveld in Loenen. Bron: Brabants Gesneuvelden

Zijn bijnaam in het verzet was Lange Piet.

Citaat van: Tineke Spaans-van der Bijl in haar boek “Utrecht in Verzet”

“Het gevaarlijke werk van de knokploegen kostte steeds meer leden het leven. Op 27 september 1944 waren Henny Knipschild (Kleine Henk), Henk Doosjen (André), Teunis Oudhof (Theus) en Peter Stellaard (Lange Piet) per auto op weg naar Loenen toen zij tussen Maarssen en Breukelen een controlepost van de Landwacht gewaar werden. Omdat het viertal wapens bij zich had, schoten zij een zijweg in om aanhouding te vermijden. De landwachters zetten de achtervolging in, waarbij ze zich oriënteerden op de bandensporen die hun voorligger in het natte zandweggetje achterliet. In de buurt van ‘de Olifant’ werden de vier achterhaald en hun wapens ontdekt. Met hun voeten werden zij aan de achterzijde van de auto vastgebonden en een eindweegs over de weg gesleept alvorens aan de SD te worden uitgeleverd. Diezelfde avond werden zij in Fort de Bilt gefusilleerd.”

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Peter-Stephanus-Stellaard/09/18117
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/147720A

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven bij de zelfde gebeurtenis
Gijsbertus Arnoldus Stellaard - (07-12-1892)