Roepnaam: Piet

Monument voor de Gevallenen
Verzet
Omgekomen in Eindhoven

Piet wordt geboren op 10 december 1910 in Strijp bij Eindhoven, als achtste van de elf kinderen van Hendricus Verhoeven en Anna Heesterbeek. Na zijn schooltijd gaat hij als kantoorbediende werken op de afdeling röntgenfabricage van Philips. Op 1 februari 1940, enkele maanden voordat de Duitsers Nederland binnenvallen, trouwt Piet met Francisca van Weegberg. In reactie op de oproep van 29 april 1943 aan alle oud-militairen om zich voor krijgsgevangenschap te melden, worden eind april en begin mei landelijk massale stakingen georganiseerd die door de Duitsers buitengewoon gewelddadig worden beëindigd. De meeste stakingen zijn op 3 mei afgelopen. Behalve door het optreden van de Duitsers gaan de meesten weer aan het werk vanwege het stuurloze karakter van de stakingen. Ook in Eindhoven hebben massale stakingen plaatsgevonden. Als op maandagochtend 3 mei de fabrieken met een kleine personeelsbezetting weer het werk hervatten, grijpen de Duitsers hard in. Met overvalwagens trekt de Duitse politie de stad in om stakers te arresteren. In het hoofdkantoor van Philips wordt een Standgericht ingesteld voor de veroordeling van de stakers. Uit een groot aantal arrestanten worden dan zeven personen willekeurig gekozen die als voorbeeld moeten dienen. Een van hen is Piet die samen met zes andere stakers (onder wie vier werknemers van Philips), voor het vuurpeloton worden gezet op de fabrieksbinnenplaats. Diezelfde maandagmiddag, 3 mei 1943, worden ze gezamenlijk gefusilleerd. Piet is 32 jaar geworden. Bron: Brabantse Gesneuvelden

De executies vonden Maandag middag plaats op een van de fabrieksbinnenplaatsen, juist toen de arbeiders hun werkplaatsen verlieten. Van degenen, die voor het vuurpeloton verschenen, waren W . van Beek, J. G. Eilers,
J. C. W . Gielen en P . J. Verhoeven werkzaam bij Philips. P . van Kempen was in dienst bij Bata te Best, G. van Werts bij de N .V . Mignot & de Block te Eindhoven. Verder werd nog de arbeider S. van Santvliet uit Wijk gefusilleerd.
Deze terechtstellingen en het bericht dat enkele directeuren van de N .V . Philips gearresteerd waren — Ir F . Philips, Prof. Holst en de heren Dijksterhuis en De Vries werden naar Haaren gebracht) — veroorzaakten bij de bevolking een mineurstemming.

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Petrus-Jacobus-Verhoeven/02/159503
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/159503A