Geboorteplaats: Strijp
Overlijdensdatum: 13-05-1940

Laatste (vrijwillige) woonadres: Kamillestraat 10

Militair

Wilhelmus wordt geboren op 25 januari 1918 in Strijp bij Eindhoven, als zoon van Johannes Wouters en Johanna Nelissen. Als in de loop van 1939 de oorlogsdreiging sterk toeneemt, wordt Wilhelmus als dienstplichtig soldaat onder de wapenen geroepen en aanvankelijk ingedeeld bij 2-I-26 Regiment Infanterie. Hierbij maakt Wilhelmus onderdeel uit van de verdediging langs het Maas-Waalkanaal, totdat hij in mei 1940 wordt overgeplaatst naar het 24 e Regiment Infanterie. Op 10 mei 1940 valt het Duitse leger Nederland binnen. Wilhelmus trekt zich dan met de infanterie vanuit Betuwe terug. Via Tiel en Amerongen keert hij noordelijk van de Nederrijn terug naar Rhenen om zich daar aan te sluiten bij de verdediging van de Grebbelinie. Drie dagen later, 13 mei, sneuvelt hij daar in de omgeving van timmerfabriek De Stoomhamer, nabij het viaduct van Rhenen. Wilhelmus is 22 jaar geworden en vindt zijn laatste rustplaats op het Militair ereveld Grebbeberg in Rhenen. Bron: Brabantse Gesneuvelden

Oorlogsonderdeel: 2e Compagnie-1e Bataljon-26ste Regiment Infanterie. Hij heeft met iemand van onderdeel geruild.
Was tijdens de meidagen van 1940 ingedeeld bij;
Onderdeel tijdens sneuvelen: 2e Compagnie-1e Bataljon-24ste Regiment Infanterie. (Dubbelregiment Jagers).
Rang: Dienstplichtig Soldaat.
Beroep: Sigarenmaker.

Op 3 juni 1940 vanuit een veldgraf aan de bosrand bij timmerfabriek De Stoomhamer, nabij het viaduct te Rhenen, overgebracht naar het Militair Ereveld Grebbeberg.

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Wilhelmus-Joseph-Johannes-Wouters/02/174988
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/174988A