Roepnaam: Mieneke

Overlijdensdatum: 23-10-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres: Boschdijk 771

Omgekomen in Eindhoven

Haar laatste rustplaats, een betonnen paaltje in rij Q, vak 15b, een naamloos graf op het terrein van De Grote Beek in Eindhoven.

Het verhaal over de laatste jaren van Oversteeg heeft Ewald pas deze zomer (2020) ontdekt. Oversteeg kwam uit Nijmegen, na het overlijden van haar man kreeg zij problemen met haar geheugen, dementie. In 1943 is zij hiervoor opgenomen op de vrouwenafdeling van Huize Sint Anna in Venray. In oktober 1944 zat zij daar ondergedoken toen het Sint Anna in de vuurlinie lag van de Duitsers en Britten tijdens operatie Market Garden. Nadat de Britten hen vonden, zijn 330 patiënten en 85 personeelsleden op 19 oktober 1944 in Britse vrachtwagens geëvacueerd naar het Rijks Krankzinnigen Gesticht.

“Zij dachten veilig te zijn in Woensel, maar toen ze daar aankwamen schoten Duitsers die zich hadden ingegraven granaten af richting het konvooi”, vertelt Ewald. ,,Er waren veel gewonden, waaronder Mieneke.”

Willemina, ‘Mieneke’, overleed op 23 oktober 1944 in het RKG in Woensel op 75-jarige leeftijd aan haar verwondingen. Op 26 oktober is zij in een naamloos graf begraven op de begraafplaats van het RKG. ,,In december 1944 is er in Eindhoven pas aangifte gedaan van haar overlijden. De familie in Nijmegen hoorde dit maanden later. Er werd verteld dat zij inmiddels ergens begraven lag”, vervolgt Ewald. ,,Mijn opa en mijn vader zijn nog gaan zoeken, maar hebben niks gevonden.” Door de oorlog en wederopbouw en ervan uitgaande dat een graf meestal na tien jaar geruimd wordt, heeft de familie de zoektocht laten rusten.

Haar naam staat, om onbekende redenen, niet op het monument “Herinner U de Namen”

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Willemina-Oversteeg-Ewald/84/6793