Geboortedatum: 23-01-1918
Overlijdensdatum: 27-02-1942

Laatste (vrijwillige) woonadres in Eindhoven: Verwerstraat 102

Slachtoffer staat op lijst: Militair

Wubbo wordt geboren op 23 januari 1918 in het Groningse Onstwedde als jongste telg van het gezin. Als gevolg van de economische depressie besluit de familie midden jaren dertig Groningen te verlaten en zich in Eindhoven te vestigen, waar de Philips-fabrieken werkgelegenheid en dus betere toekomstperspectieven bieden. Op jeugdige leeftijd gaat hij in dienst bij het keurkorps Mariniers van de Koninklijke Marine en wordt op 24-jarige leeftijd tot marinier 1 e klasse bevorderd. Wubbo is in Nederlands-Indië als de Nederlandse regering in ballingschap Japan op 8 december 1941 de oorlog verklaart. Japan grijpt dit aan om de archipel, waar zij al langer hun zinnen op hadden gezet vanwege de immense voorraden grondstoffen en zijn geostrategische ligging, aan te vallen. Wubbo dient aan boord van Hr. Ms. De Ruyter , het vlaggenschip van schout-bij-nacht Karel Doorman dat wordt ingezet bij de verdediging van de Indische wateren. Op 13 februari 1942 vaart het schip in een geallieerd eskader van het American-British-Dutch-Australian Command (ABDACOM) het konvooi van de Japanse invasietroepen tegemoet. In plaats van het konvooi te treffen, raken de geallieerde schepen op 27 februari 1942 in gevecht met een ander Japans eskader. De Slag in de Javazee brandt los. De De Ruyter wordt tijdens de zeeslag getorpedeerd en gaat met 345 bemanningsleden ten onder. Wubbo is een van de slachtoffers; hij is 24 jaar geworden. Bron: Brabantse Gesneuvelden

Er is geen overlijdensakte gevonden

Hij wordt ook beschreven in het boek “Voor eeuwig in de oorlog” van Ben Damen, dat kan worden besteld door contact op te nemen met Ben Damen via benndamen@yahoo.com

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Wubbo-Poorta/02/121492

error: De content is beveiligd !!