Roepnaam: Ad of Adri

Slachtoffer staat beschreven in het boek van Barry Wonder
Slachtoffer staat beschreven in het boek van Ben Daamen
Omgekomen in Eindhoven

Ad wordt geboren op 1 september 1918 in Halsteren en woont in Eindhoven, waar hij tijdens de Duitse bezettingsjaren is aangesloten bij de ondergrondse. Sinds begin 1944 is hij actief in het verzet. Tijdens het begin van de bevrijding van zuidelijk Nederland sluit hij zich aan bij de Partizanen Actie Nederland (PAN) en wordt vanuit die groep aangesloten bij de Binnenlandse Strijdkrachten, die hun leden uit het gewapende verzet werven. Ad wordt dan als soldaat ingedeeld bij de Stoottroepen van Commando Brabant die aan geallieerde zijde in de voorhoede staan van de Nederlandse bevrijding.

Op 18 september 1944 komt hij tijdens de gevechten rond de bevrijding van Eindhoven om het leven. Hij wordt die dag tijdens een verkenningstocht langs de Woenselsestraat door Amerikaans geweervuur getroffen. Ad is 26 jaar geworden en vindt zijn laatste rustplaats op het Nationaal Ereveld in Loenen. Bron: Brabants Gesneuvelden

Verhaal van Marion Grodowski (Amerikaans soldaat)
Ik riep twee keer ‘Halt’ naar de man, maar hij negeerde mij volkomen.
Daarna maakte hij de beweging dat ik weg moest gaan. Op dat moment klom hij het raam van een woning binnen en richtte ik mijn Thompson-machinegeweer op hem. Ik vuurde een aantal keren en de man viel vanuit het raam terug op de grond. Toen ik naar hem toe liep zag ik dat het geen Duits uniform was en later bleek het een verzetsman te zijn. Ik was gebroken, maar begreep niet waarom hij mijn bevelen negeerden.
(Bron: Marion Grodowski in het boek “Bevrijding van Woensel, ooggetuigen vertellen” door Barry Wonder)

Hij wordt ook beschreven in het boek “Voor eeuwig in de oorlog” van Ben Damen, dat kan worden besteld door contact op te nemen met Ben Damen via benndamen@yahoo.com

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Adrianus-Cornelis-Luijkx/02/97826