Roepnaam: Ad

Overlijdensdatum: 18-09-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres in Eindhoven: 't Ven

Slachtoffer staat op lijst: Verzetsmensen

Ad wordt geboren op 1 september 1918 in Halsteren en woont in Eindhoven, waar hij tijdens de Duitse bezettingsjaren is aangesloten bij de ondergrondse. Sinds begin 1944 is hij actief in het verzet. Tijdens het begin van de bevrijding van zuidelijk Nederland sluit hij zich aan bij de Partizanen Actie Nederland (PAN) en wordt vanuit die groep aangesloten bij de Binnenlandse Strijdkrachten, die hun leden uit het gewapende verzet werven. Ad wordt dan als soldaat ingedeeld bij de Stoottroepen van Commando Brabant die aan geallieerde zijde in de voorhoede staan van de Nederlandse bevrijding.

Op 18 september 1944 komt hij tijdens de gevechten rond de bevrijding van Eindhoven om het leven. Hij wordt die dag tijdens een verkenningstocht langs de Woenselsestraat door geweervuur getroffen. Ad is 26 jaar geworden en vindt zijn laatste rustplaats op het Nationaal Ereveld in Loenen. Bron: Brabants Gesneuvelden

Hij wordt ook beschreven in het boek “Voor eeuwig in de oorlog” van Ben Damen, dat kan worden besteld door contact op te nemen met Ben Damen via benndamen@yahoo.com

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Adrianus-Cornelis-Luijkx/02/97826

error: De content is beveiligd !!