Roepnaam: Toon

19 september 1944 - Duits bombardement op Eindhoven
Slachtoffer staat beschreven in het boek van Ben Daamen
Sint-Joris Parochie

Om 19.20 uur verschenen er lichtkogels boven de stad en wierpen Duitse vliegtuigen bommen af. Ook boven de Leenderweg werden bommen afgegooid. Eén exemplaar kwam voor de huizen 110 t/m 116 op straat terecht. Een blok van vier huizen waaronder Leenderweg 114, het huis van Toon en en zijn vrouw Margie. Volgens Maria, de één na jongste dochter, stond Toon met mensen die naar binnen gevlucht waren in de gang. Daar in de gang heeft niemand het bombardement overleefd. Volgens de aangifte in de overlijdensakte is Toon om 20 uur overleden.

Vier dagen later, op 23 september, werd Toon tijdens een massabegrafenis begraven op het kerkhof van de Sint Jorisparochie. Daar zijn foto’s van, gemaakt door Ben Postema. De overledenen van het bombardement werden in vier lange rijen begraven. Toon ligt dicht langs de rand van het kerkhof; vak P, rij 4, nr. 17. Bron: Ron de Ruijter

Kleinzoon Ron de Ruiter schreef in 2019 een verhaal over zijn opa, u kunt dit hier lezen.

Hij wordt ook beschreven in het boek “Voor eeuwig in de oorlog” van Ben Damen, dat kan worden besteld door contact op te nemen met Ben Damen via benndamen@yahoo.com

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Antonie-Gerardus-Jozef-van-de-Wiel/02/170986