Geboorteplaats: Eindhoven
Overlijdensplaats: Auschwitz
Overlijdensdatum: 01-01-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres: Potgieterstraat 13

Bendik Wijnbergen wordt op 5 februari 1908 in Eindhoven geboren. Zijn vader, Jacob-Jacques Wijnbergen, is slager van beroep. Zijn moeder heet Johanna Levano.

Bendik heeft twee broers en een zus: Louis-Yehuda (in 1913 al gestorven), Max en Rosalie.

Bendik is koopman in auto-onderdelen en getrouwd met een niet-joodse vrouw. Zij droeg de achternaam Bollen.

Over het algemeen werden Nederlandse joden met niet-joodse echtgenoten niet gedeporteerd, maar Bendik Wijnbergen probeert samen met Herman Wertheim het land uit te vluchten. De twee kopen valse werkvergunningen voor Frankrijk. Zo komen zij in juni 1942 in Parijs terecht. Het plan is van daaruit naar Engeland te vluchten. Bendik en Herman worden echter opgepakt en naar Nederland teruggebracht.

Op 16 augustus 1942 wordt Bendik Wijnbergen in Den Haag aangeklaagd voor het ‘onbevoegd oversteken van de Belgisch-Nederlandse grens’ en voor het smokkelen van geld en goud.

Bendik Wijnbergen wordt op 15 november 1943 vanuit Westerbork naar Auschwitz gedeporteerd. Daar is hij op 1 januari 1944 vermoord.

Zijn echtgenote heeft de oorlog overleefd.

Stolpersteine App: https://map.stolpersteine.app/nl/eindhoven/locaties/potgieterstraat-13
Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Bendik-Wijnbergen/02/175726
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/175726A

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven bij de zelfde gebeurtenis