Roepnaam: Cees

Overlijdensdatum: 12-10-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres: Hilvarenbeek

Overleden in Eindhoven

Hesselmans, Cornelis Petrus (geb. Hilvarenbeek 25-11-1922, gest. 12-10-1944 Eindhoven), landbouwer. Zoon van Gerardus Hesselmans en Francisca ‘Cisca’ Cornelia Roozen. Hesselmans overleed op 12-10-1944 door granaatvuur in Groot Loon. Hij was niet getrouwd.

Op 11 oktober 1944 worden vier bewoners van het Groot Loo bij Groot Loo 8 (familie Prinsen) getroffen door een Duitse granaat. Frans van Gestel, Cees Hesselmans en Johan Prinsen overleven het niet. De 81-jarige Cornelius Prinsen herstelt van zijn verwondingen. Harrie Hesselmans (broer van Cees, dan 23 jaar) brengt met anderen de zwaargewonde Jan Prinsen met anderen op een ladder die als brancard dienst doet naar het klooster in het dorp. Toen zij onderweg door Duitsers werden beschoten doken zij een sloot in en lieten de gewonde noodgedwongen op de weg staan. Cees Hesselmans overlijdt een dag later, op 12 oktober, in een Eindhovens ziekenhuis. Hij werd begraven op de r.k. begraafplaats in Hilvarenbeek.

In oktober 2004 is op de plaats van het onheil een gedenkplaat onthuld met de namen van de slachtoffers.
(Bron: WikiMiddenBrabant)

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Cornelis-Petrus-Hesselmans/02/205677
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/205677A/file/NL-HaNA_2.19.255.01_205677A_0001