Geboortedatum: 09-12-1934
Overlijdensdatum: 09-04-1943

Laatste (vrijwillige) woonadres in Eindhoven: Edelweisstraat 145

Slachtoffer staat op lijst: Joods

Jacques Albert Ossedrijver is op 3 juni 1911 in Den Haag geboren. Zijn vader is fruithandelaar.

Anna Winkel wordt op 23 september 1913 in Den Haag geboren. Zij is de jongste van vier kinderen.

Jacques en Anna trouwen op 3 november 1934 en vestigen zich in dat jaar in Eindhoven. Jacques Ossedrijver werkt er als magazijnbediende. Amper een maand na hun huwelijk, op 9 december 1934, wordt een dochter geboren: Dora Ossedrijver.

In 1942 is het gezin ondergedoken. In een bericht in het Algemeen Politieblad van 10 september 1942 staat: “De Hoofdcommissaris van Politie te Eindhoven verzoekt opsporing, aanhouding en voorgeleiding van Jacques Ossedrijver, zijn echtgenote Anna Ossedrijver-Winkel en hun dochter Dora Ossedrijver, allen wonende te Eindhoven. Zij worden ervan verdacht van woonplaats te zijn veranderd zonder de daartoe vereiste vergunning te hebben verkregen.”

Het gezin wordt ontdekt en is op 31 maart 1943 naar Westerbork gebracht. Op 6 april 1943 worden zij vanuit Westerbork gedeporteerd naar Sobibor. Bij aankomst in Sobibor, op 9 april 1943, wordt het gezin vermoord. Hun dochter Dora is op dat moment acht jaar.

Stolpersteine App: https://map.stolpersteine.app/nl/eindhoven/locaties/edelweisstraat-145
Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Dora-Ossedrijver/02/113257

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven op het zelfde adres
Jacques Ossedrijver - (03-06-1911)
Anna Ossedrijver-Winkel - (23-09-1913)

error: De content is beveiligd !!