Geboorteplaats: Amsterdam
Overlijdensdatum: 07-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres: Geraniumstraat 3

Joods
Voor deze persoon is een Stolperstein geplaatst

Simon Caneel is kruier van beroep en trouwt in 1912 met Esther Jesaijes, geboren op 3 april 1884 in Amsterdam. Ze heeft twee zussen, Sientje Kwieser-Jesaijes en Klaartje Caneel-Jesaijes. Het echtpaar krijgt twee kinderen: Clara en David.

In 1937 overlijdt Simon Caneel. Esther woont in de Geraniumstraat 3 met haar twee kinderen. Haar zoon, David, is metaalbewerker. Haar dochter, Clara, is met een niet-joodse man getrouwd.

De woning in de Geraniumstraat is het eigendom van Esther Caneel. Ter voorbereiding van de onteigening van joods onroerend bezit, wordt de woning in augustus 1941 ondergebracht bij de Stichting Niederländische Grundstückverwaltung. Op 18 augustus 1943 is de woning van Esther Caneel aan een particulier verkocht.

Tijdens de oorlog werkt Esther Caneel, net als haar dochter, bij de SOBU en daarna bij het Philips-Kommando. Ze zit vanaf 20 augustus 1943 in Vught. Samen met de andere Philips medewerkers wordt zij op 3 juni 1944 naar Auschwitz gedeporteerd.

Esther Caneel-Jesaijes wordt in juli 1944 in Birkenau vermoord. De exacte datum van haar dood is onbekend.

Haar twee kinderen hebben de oorlog overleefd.

Er is geen overlijdensakte gevonden.

Stolpersteine App: https://map.stolpersteine.app/nl/eindhoven/locaties/geraniumstraat-3
Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Esther-Caneel-Jesaijes/02/24181
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/24181A