Geboorteplaats: Eersel
Overlijdensplaats: Eindhoven
Overlijdensdatum: 13-08-1943

Laatste (vrijwillige) woonadres: Harmoniestraat 17

Slachtoffer staat op lijst:
In dienst bij de Politie
Verzet
Door zelfdoding om het leven gekomen
Omgekomen in Eindhoven

Francis van den Broek was politierechercheur en actief in het verzet.
Hij was betrokken bij de diefstal van persoonsbewijzen voor onderduikers.Omdat de persoonsbewijzen op volgnummer zijn geregistreerd, blijft de verdwijning niet onopgemerkt. Maar nog voordat de diefstal wordt ontdekt, gaat het al mis.
Een Joodse man wordt aangehouden met een vervalst persoonsbewijs en slaat tijdens het verhoor door en noemt de naam van Francis van den Broek. Hierop wordt Francis van den Broek gearresteerd.

De SD stelt een onderzoek in naar diefstal op het stadhuis. Samen met een Nederlandse SD-medewerker, Adrianus Wolterbeek (vader van Tanja Wolterbeek), krijgt A. Th. A. Paro, NSB gemeentesecretaris, opdracht om de ambtenaren van de afdeling Bevolking aan de tand te voelen. Het onderzoek loopt op niets uit en heeft tot gevolg dat er voortaan een betere controle op de beveiliging van persoonsbewijzen komt: een NSB-ambtenaar zal daarop toezien.

Oud-politie-inspecteur C. Verhagen probeerde hem te helpen: ‘Een plan om hem te laten ontvluchten, wees hij van de hand. In de marechausseekazerne aan de Tuinstraat verkoos hij daarom de dood boven verraad. Hij pleegde op 13 augustus 1943 zelfmoord.”
Zijn vrouw Adriana Cornelia van den Broek-Hoppenbrouwers was al eerder bij het sinterklaasbombardement op 6 december 1942 omgekomen.

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Francis-van-den-Broek/37/73134136

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven bij de zelfde gebeurtenis
Franciscus Johannes van den Broek - (09-02-1906)
Adriana Cornelia van den Broek-Hoppenbrouwers - (27-07-1891)