Geboorteplaats: Zevenaar
Overlijdensplaats: Sobibor
Overlijdensdatum: 28-05-1943

Laatste (vrijwillige) woonadres: Fuutlaan 39

Gabriël Mozes van Gelderen wordt geboren op 5 februari 1875 in Deventer. Hij is slager van beroep. In de lente van 1901 trouwt hij met Sophia Palm. Het stel krijgt vier kinderen: Maurits, Samuel. Henriette Rosa en Marcus. In 1932. overlijdt hun moeder Sophia.
Na de dood van zijn vrouw is Gabriël, die al die tijd in Deventer heeft gewoond, naar Eindhoven verhuisd. Zijn kinderen zijn al volwassen. Hij komt in contact met Francisca Rosenberg.
Francisca Rosenberg is geboren op 27 juni 1888 in Zevenaar. Haar vader is huidenhandelaar. Zij heeft vier zussen en een broer.
Ergens in de jaren dertig verhuist Francisca vanuit Den Haag naar Eindhoven. Ze trouwt met de weduwenaar Gabriël Mozes van Gelderen. Het stel betrekt een woning in de Fuutlaan.
Kort na het uitbreken van de oorlog moet het echtpaar Van Gelderen op bevel van de autoriteiten het huis in de Fuutlaan verlaten en in gaan wonen bij de familie Wijnbergen in de Guido Gezellestraat 39. Hier woont ook Salomon Meiboom. Er bestaat het vermoeden dat Gabriël en Francisca later naar een onderduikadres zijn vertrokken. Feit is dat Gabriël Mozes van Gelderen in Eindhoven is gestorven op 9 februari 1943.
Twee maanden later, op 10 april 1943, komt Francisca Rosenberg-van Gelderen aan in Vught. Op 24 mei is zij naar Westerbork gebracht om meteen de volgende dag naar Sobibor gedeporteerd te worden. Daar is zij direct na aankomst op 28 mei 1943 vermoord.

Stolpersteine App: https://map.stolpersteine.app/nl/eindhoven/locaties/fuutlaan-39
Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Francisca-van-Gelder-Rosenberg/02/48111
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/48111A

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven bij de zelfde gebeurtenis