Geboorteplaats: Eindhoven (Woensel)
Overlijdensplaats: Auschwitz
Overlijdensdatum: 03-09-1942

Laatste (vrijwillige) woonadres: Kruisstraat 3

Slachtoffer staat op lijst:
Joods
Voor deze persoon is een Stolperstein geplaatst
Omgekomen buiten Eindhoven

De broers en zus Hertog, Joël en Frederika Jessen zijn ongehuwd en wonen samen in de Kruisstraat. Ze zijn de kinderen van Jacob Jessen en Josephina Schaap, die al voor de oorlog overleden zijn.
Bij hen in woont ook een tante, de weduwe Veronica Francois-Jessen. Veronica overlijdt in 1941.
Hartog Jessen, geboren op 8 november 1896, was koopman in manufacturen. Volgens een andere bron was hij grondwerker. Zijn broer Joël, geboren op 21 oktober 1898, is straatverkoper. Hun zus Frederika Jessen is geboren op 30 september 1901.
Een Eindhovenaar herinnert zich: ‘Daarachter woonde Joodje Jessen, een eierboer. In 1942 stond mijn gezicht vol met wratten en Joodje had deze voor een cent van mij gekocht. De dag daarop had ik geen enkele wrat meer! Enkele dagen daarna is Joodje opgepakt door de Duitsers. Ik heb hem nooit meer gezien’.
Als het gezin het huis in de Kruisstraat 3 moet verlaten, wordt een lijst gemaakt van de meubels en andere huisraad die achterblijft. En deel van de lijst, die het huisraad in de woonkamer benoemt, ziet er als volgt uit:
balatumvloerbedekking /stromat/ tafel/ stoel(4) bloemenrekje / wandboekenrek / Bo boeken
commode/ hanglamp/wandbordje / wandp laat(2) sierbeeldje(4) /vitrage/ overgordijn(2)
Frederika Jessen komt op 29 augustus 1942 in Westerbork aan. Ze wordt op 31 augustus 1942 vanuit Westerbork naar Auschwitz gedeporteerd. Daar wordt Frederika direct bijaankomst, op 3 september 1942, vermoord.
Joël en Hertog ]essen komen op 4 oktober 1942 in Westerbork aan. Ze worden op 12 oktober 1942 vanuit Westerbork naar Auschwitz gedeporteerd.
Hertog wordt daar anderhalve maand later, op 5 december 1942, vermoord.
Joël wordt anderhalf jaar na de deportatie, op 2 mei 1945. in Duitsland vermoord.
Hertog, Joël en Frederika Jessen hebben nog een zus, Henriëtte (geboren op 9 juni 1895). Henriëtte woont sinds 1918 in Amsterdam. Ze wordt in 1943 in Sobibor vermoord.

Stolpersteine App: https://map.stolpersteine.app/nl/eindhoven/locaties/kruisstraat-3
Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Frederika-Jessen/02/71154

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven bij de zelfde gebeurtenis
Hertog Jessen - (08-11-1896)