Geboorteplaats: Oirschot

Lid van de Sint-Petrus Parochie
sint-antonius
Omgekomen in Eindhoven

Omgekomen bij het bombardement door de Duitsers op 19 september 1944.

Gerardus Dekkers (geb. Oirschot 2 augustus 1865) trouwde Oirschot 19 mei 1889 met Wilhelmina Blankers (geb. Oirschot 7 juli 1864).

Gerardus oefende in Oirschot het beroep van schoenmaker uit. Na verhuizing naar Eindhoven werd hij colporteur van het Eindhovensch Dagblad.
Zij woonden op de Broekscheweg 54 in een vrijstaand huis met een grote tuin (hof) achter het huis vol met fruitbomen en struiken met rode witte en zwarte bessen.
In 1941 ging het echtpaar inwonen (wisselend) bij één van hun kinderen. De reden is niet meer bekend (oorlogssituatie?? lichamelijke conditie???). Als laatste woonden zij in bij een van hun dochters die toen in de Van Dijckstraat in het Villapark woonde. Hier woonden zij vanaf maart 1943 (Adreskaarten).
Tijdens het bombardement van 19 september werd ook het Villapark getroffen. Gerardus en Wilhelmina waren op weg naar de schuilkelder. Gerardus hield Wilhelmina van achteren vast omdat zij blind was. En zo werden zij beide getroffen door dezelfde grote scherf.
Zoon Petrus Dekkers hoorde dat het Villapark was getroffen en ging op de fiets op zoek naar zijn ouders. Hij fietste tussen alle hindernissen door naar het Villapark.
Uiteindelijk vond hij Gerardus en Wilhelmina liggend op de grond in de gangen van Dommelhoef. Zij waren inmiddels overleden (in een officieel stuk stond als doodoorzaak: “verbloeiing”).
Zij werden begraven in het Villapark na de uitvaart in de Antoniuskerk. Later bleek dat zij bij testament geregeld hadden dat zij niet daar, maar elders begraven hadden willen worden. Waarschijnlijk op het kerkhof van de Petruskerk, vlak bij waar zij voorheen zo lang woonden. De familie heeft toen – na overleg – later besloten tot overplaatsing naar dat kerkhof.
(Bron: Zr A. Dekkers)

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Gerardus-Dekkers/84/6251

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven bij de zelfde gebeurtenis
Wilhelmina Dekkers-Blankers - (07-07-1864)