Geboorteplaats: Göttingen (D)
Overlijdensplaats: Auschwitz
Overlijdensdatum: 30-09-1942

Laatste (vrijwillige) woonadres: Bondstraat 18

Gerhard Julius en Horst Friedrich kwamen op 22 november 1938 naar Nederland: ze waren twee van de vier kinderen die Truus Wijsmuller-Meijer die dag uit Hamburg meenam.
Eerst bleven ze in Monster, maar in februari 1939 gingen ze naar het Dommelhuis in Eindhoven.
Horst ging in februari 1940 naar Wieringen, Gerhard naar het huis aan de Westersingel in Rotterdam en daarna naar een gezin in Eindhoven.
Gerhard was een tuinman, ook al was zijn arm vanaf zijn geboorte verlamd.
Toen hij in februari 1942 naar Amsterdam kwam om door te reizen naar Westerbork kreeg hij een ongeluk waarbij hij een grote wond aan zijn knie opliep. Daarom verbleef hij lange tijd in het Joodse ziekenhuis.
Hun ouders waren Martha Blumenthal, geboren in 1895 in Bromberg, en Richard, geboren in 1881 in Seesen a Harz.
Laatste adres in Duitsland: Hamburg, Haydnstr. 23.

Gerhard Julius Hamm zat in het eerste transport naar Auschwitz van 15 juli 1942. Hij behoorde tot de groep van 100 ‘Alte Lagerinsassen’ van Westerbork die voor dit eerste transport werden geselecteerd.

Een Stolperstein ligt aan de Jacobsonstrasse (hoek Markt) in Seesen in Duitsland voor de laatste vrijwillig gekozen woning van de familie Hamm.

is per 26-02-1941 vanuit Arnhem op Spoorstraat 18 gaan wonen.
Geen Stolpersteine geplaatst

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Gerhard-Julius-Hamm/01/21338