Geboorteplaats: Eindhoven
Overlijdensdatum: 23-11-1942

Laatste (vrijwillige) woonadres: Tongelresestraat 118

Joods
Voor deze persoon is een Stolperstein geplaatst

Lazarus Ekstein, op 25 augustus 1903 in Middelstum geboren, trouwt met Rosa Sleutelberg. op 19 mei 1905 in Delfzijl geboren. Het echtpaar woont eerst in Hoogeveen en daar worden ook hun eerste twee kinderen geboren: Aaltje op 23 september 1927 en Esther op 30 sep­tember 1928. In 1929 komt het gezin naar Eindhoven waar ze een tijd aan de Fellenoord 35 wonen.

In Eindhoven komen nog zes kinderen ter wereld: Hartog op 9 juni 1931, Levie op 12 juli 1932, Selma op 21 augustus 1934, Nico op 20 september 1936, Rudolf op 6 februari 1939 en Lea Rosa op 8 juni 1941. Tijdens de oorlog woont het gezin in de Tongelresestraat 118. Lazarus Ekstein heeft een bloemenstalletje in de binnenstad op de hoek Vrijstraat/Rechtestraat.

De kinderen Aaltje, Esther, Levie en Hartog worden samen met hun moeder Rosa op 12 november 1942 naar Westerbork gebracht. Vanuit daar worden zij op 20 november 1942 naar Auschwitz gedeporteerd waar ze bij aankomst op 23 november vermoord worden.

De vier jongste kinderen, Selma, Nico, Rudolf en Lea Rosa en hun vader Lazarus Ekstein hebben de oorlog overleefd.

Stolpersteine App: https://map.stolpersteine.app/nl/eindhoven/locaties/tongelresestraat-118
Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Hartog-Ekstein/02/38747
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/38747A

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven bij de zelfde gebeurtenis