Roepnaam: Lena

Overlijdensplaats: Nijmegen
Overlijdensdatum: 22-02-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres: Kleine Berg 50a

Zij was autobus-conductrice van beroep.
Haar naam wordt ook geschreven als Helena Peternella(of: Petronella) Klaassen.
Lena (Helena Peternella) Klaassen was de dochter (de derde van de 5 kinderen) van Johannes Jacobus Klaassen en Catherina Demmers. Ze is op het Stationsplein in Nijmegen bij het bombardement van 22 februari 1944 omgekomen. Zij was de vriendin van Joke (Johanna Bernardina) van de Geijn die bij deze zelfde gebeurtenis om het leven kwam. Lena kwam uit een gezin, dat actief was in het verzet: onderduikers en geallieerde piloten helpen, aldus Marianne de Hoogh.
Zij is in Nijmegen begraven op de begraafplaats aan de Daalseweg graflocatie 08-01-28-G.

Het geallieerde bombardement op Nijmegen (22 februari 1944) was een bombardement van de United States Army Air Forces op de stad Nijmegen. Uitgedrukt in aantallen slachtoffers was het een van de grootste bombardementen op een Nederlandse stad tijdens de Tweede Wereldoorlog. Officieel kwamen bijna 800 mensen, vrijwel allemaal burgers, om het leven door nalatigheid bij het bombarderen van een militair doelwit in de stad. Maar waarschijnlijk ligt het aantal doden hoger, omdat onderduikers niet meegeteld konden worden. Een groot deel van de historische binnenstad werd door Amerikaanse vliegers verwoest.

Op de foto’s de overlijdensaktes uit Nijmegen en Eindhoven en een foto van het Stationsplein in Nijmegen na het bombardement.

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/klaassen/29/26dba936-d0f8-4dbf-b261-1cafe1787a5b