Roepnaam: Henk

Laatste (vrijwillige) woonadres: Biesterweg 47

Verzet
Sint-Joris Parochie

Henk wordt geboren op 26 oktober 1904 in ’s-Hertogenbosch als zoon van Johannes van den Broek en Catharina Timmermans. In 1931 trouwt Henk met Hetty de Bruijn met wie hij een gezin van drie kinderen sticht.

Ten tijde van de Duitse bezetting werkt Henk als elektrotechnicus in Eindhoven. Hij is dan ook actief in het verzet, maar het is niet duidelijk wat hij precies voor de ondergrondse heeft gedaan.
Tijdens zijn verzetswerk heeft hij een infectie opgelopen en door dit ongeval overlijdt hij op 9 januari 1944. Zijn vrouw heeft tot 1952 moet strijden voor zijn herkenning van zijn rol het verzet. Zijn naam staat daarom niet op het Philips Monument “1940 – Aan onze gevallenen – 1945” dat in 1950 is onthult.

In de Verzetsheldenbuurt in Acht/Eindhoven is wel een straat naar hem vernoemd: Henk van den Broeklaan. Ook staat zijn naam in het boek in de hal van de Tweede Kamer te Den Haag.

Henk is 39 jaar geworden en vindt zijn laatste rustplaats in Eindhoven, op de rooms-katholieke begraafplaats St. Joris.

Kinderen van het project Oorlog in mijn buurt hebben de dochter Inge van den Broek geïnterviewd.

Citaat Inge van den Broek (dochter)
“Zijn er nog meer mensen die u kende doodgegaan in de oorlog?
’Ik ben ook mijn vader en broertje verloren. Mijn vader zat in het verzet. Er waren vaak mensen bij ons thuis en dan hing er een geheimzinnige sfeer. Als ik dan, al in pyjama, naar beneden kwam om mee te luisteren, werden mijn ouders heel boos. Vreemd, vond ik, want als die mensen er niet waren, waren ze nooit zo boos. Later begreep ik dat ze me beschermden. Als ik niet wist wat er werd besproken, kon ik ook niet mijn mond voorbij praten. Mijn vader is neergeschoten in de Biesbosch en kwam toen in het ziekenhuis terecht. Daar bleek dat ie tuberculose had. Hij, en ook mijn broertje, zijn daaraan overleden.’”

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Henricus-Johannes-Theodorus-van-den-Broek/02/21019
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/21019A