Roepnaam: Henk

Overlijdensdatum: 23-09-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres: Heeze

Overleden in Eindhoven

Hij was getrouwd met Caterina Maria Grazia d’Andrea.
Hij was kantoorbediende van beroep.

In de ochtend van 17 september 1944 werden de Cobbeek en de Heuvelstraat in Zeelst (veldhoven) gebombardeerd tijdens de eerste dag van Operatie Market Garden. Deze bombardementen werden uitgevoerd op Duits afweergeschut en Duitse grondtroepen. Enkele honderden meters van Cobbeek op het Heike zou een luchtafweergeschut (FLAK) geplaatst zijn dat het eigenlijke doel was van het bombardement, want vroeg in de middag zouden de eerste parachutisten gaan landen in Best en Son.

Tijdens dit bombardement vielen 19 burgerslachtoffers: Caterina Maria Gr. Aerts – d’Andrea, Henricus Petrus Martia M. Aerts, Johannes van Asperdt, Albertus van Bergen, Geertruida van Bergen, Petronella van Bergen – Derks, Theodorus van Bergen, Antonia van Gestel, Franciscus van Gestel, Henricus van Gestel, Martha van Gestel – van der Linden, Leonardus Vincentius de Haas, Petronella Maria Kanen, Wilhelmus B. C. van Laarhoven, Arnoldus Nicolaas Louwers, Albertus Renders, Johanna Renders-Verhees, Johannes Verwimp, Martinus Antonius Cornelis de Wit.
Achttien van deze slachtoffers liggen op het kerkhof in Zeelst bij elkaar begraven, elk in een eigen graf. Het 19e slachtoffer (Henk Aerts) overleed later in het ziekenhuis in Eindhoven en is in zijn woonplaats Heeze begraven.
Bert en Hanneke Renders lieten 5 kinderen achter (Jan,Wim,Piet,Anna en Riek)
In 2014 werd in Zeelst Het monument voor Zeelster slachtoffers van Operation Market Garden onthuld met de naam ‘Donderslag bij heldere hemel’
(Bron: Heemkunderkring Zeelst)