Geboorteplaats: 's-Gravenhage
Overlijdensplaats: Sobibor
Overlijdensdatum: 02-07-1943

Laatste (vrijwillige) woonadres: Akkerstraat 15

Joseph van der Ham wordt op 2 juni 1902 in Eindhoven geboren. Hij is boekhouder van beroep. Zijn vader en moeder zijn Salomon en Henrietta van der Ham.

Op 15 mei 1931 trouwt Joseph in ‘s-Hertogenbosch met Jennie Koppens die op 15 februari 1901 in Sint Oedenrode geboren is.

In 1931 woont het echtpaar in de Sint Martinusstraat 2 in Eindhoven. Hier wordt op 3 september 1932 hun zoon Salomon geboren. Hij zit op de Nutsschool in de Akkerstraat en is een goede leerling van de joodse zondagsschool van de synagoge.

De moeder van Joseph, Henriette, woont bij het gezin in huis.

Tijdens de oorlog moet het gezin van de Duitse autoriteiten hun huis in de Akkerstraat verlaten en gaan in­wonen bij de familie de Jongh in de Hoefkestraat 56.

Joseph, Jennie en Salomon krijgen de kans onder te duiken; een organisatie zou ze helpen naar Zwitserland te vluchten. Ze worden verraden en opgepakt wanneer ze de grens over willen gaan. Op 7 november 1942 komen Joseph, Jennie en hun zoon Salomon in Westerbork aan. Op 10 november 1942 wordt het gezin naar Auschwitz gedeporteerd. Moeder Jennie en zoon Salomon worden daar bij aankomst op 13 november 1942 vermoord.

Vader Joseph wordt zeventien maanden later. op 31 maart 1944, tijdens transport in Midden-Europa vermoord.

Ook de moeder van Joseph heeft de oorlog niet overleefd.

Stolpersteine App: https://map.stolpersteine.app/nl/eindhoven/locaties/akkerstraat-15
Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Henrietta-van-der-Ham-Hijmans/02/57979
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/57979A

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven bij de zelfde gebeurtenis