Geboorteplaats: Piliocsaba (Hongarije)

Laatste (vrijwillige) woonadres: Binnewiertzstraat 25

Joods
Lid van de Philips Sport Vereniging
Voor deze persoon is een Stolperstein geplaatst

Ignacz Klein wordt op 24 april 1897 in Piliocsaba. Hongarije, geboren. In 1921 komt hij in Nederland terecht. in Tilburg. Een jaar later verhuist hij naar Eindhoven. Hier trouwt hij in 1925 met Julia Silverenberg.

Julia Silverenberg wordt op 17 oktober 1897 in Eindhoven geboren. Uit het huwelijk met Ignacz komen drie kinderen voort: Mör, geboren op 2 augustus 1926 en later leerling van de Nutsschool aan de Akkerstraat. Carolina Fanny, geboren op 31 januari 1932 en Mauritz Theodore, geboren op 14 november 1939.

Ignacz Klein is een sportfanaat en speelt in zijn jonge jaren bij de club Ferencvaros in Boedapest. Vanaf 1924 is hij trainer van het Valkenswaardse voetbalelftal De Valk. Hij zou in Valkenswaard ook sportartikelen hebben verkocht in een winkeltje aan de Fabriekstraat (nu Karel Mollenstraat} en aan de Holleweg (nu Waalreseweg).

In 1927 wordt Ignacz trainer bij PSV. Daarnaast voert hij vanuit zijn woonhuis aan de Binnenwiertzstraat 25 een praktijk als masseur en verkoopt hij sportartikelen.

In 1934 keert hij terug als trainer bij De Valk. Hij blijft daar tot in de oorlogsjaren actief. In 1935 is hij tevens trainer van Helmondia.

Als trainer eist hij van zijn spelers een serieuze levenswijze zonder alcohol en sigaretten. Ze moeten tot het uiterste gaan voor hun elftal en de club. In 1938 wordt De Valk kampioen en in 1940 wint de club zowel de Dennenheuvelbeker als de Zilveren Valk met Klein als trainer.

In 1940 vertrekt Ignacz Klein bij De Valk en gaat de club Bladella trainen. Hij krijgt echter tuberculose. Om zijn gezin niet te besmetten, verhuist hij naar de schuur in de tuin. Zijn ziekte zorgt voor geld problemen en het lukt niet meer de huur op te brengen voor de woning. De eigenaar laat het gezin echter in het huis wonen.

Op 17 september 1942 wordt het gezin Klein afgevoerd vanuit Eindhoven naar Westerbork. Vier dagen later, op 21 september 1942, volgt deportatie naar Auschwitz. Moeder Julia, Carolina Fanny, 10 jaar en Mauritz Theodore, 2 jaar, worden direct na aankomst op 24 september 1942 vermoord.

Vader Ignacz en zoon Mör worden ruim vier maanden na de deportatie in Auschwitz vermoord, op 31 januari 1943.

Na vertrek van de familie Klein, wordt het huis aan een hoge Duitse ambtenaar verhuurd. De eigenaar vraagt een extra hoge huurprijs. Zo wordt de niet betaalde huur van de familie Klein alsnog voldaan.

Naast zijn bezigheden als masseur en trainer (Klein wordt trainer van onder andere De Valk in Valkenswaard), runt Klein ook een sportzaak in Eindhoven. Hij adverteert elke maand trouw in cluborgaan De PSV’er. De laatste advertentie van Kleins sportzaak staat in de editie van 9 mei 1941. Twee maanden eerder bepaalt de bezetter dat Joden voortaan uit het bedrijfsleven geweerd moeten worden.

Stolpersteine App: https://map.stolpersteine.app/nl/eindhoven/locaties/binnewiertzstraat-25
Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Ignacz-Klein/02/78646
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/78646A

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven bij de zelfde gebeurtenis