Geboorteplaats: Venlo
Overlijdensplaats: Eindhoven
Overlijdensdatum: 08-10-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres: Burghstraat 35

De dag na de bevrijding, op 19 september 1944, hebben Duitse vliegtuigen Eindhoven gebombardeerd. Ook in het Witte Dorp zijn verschillende bommen gevallen. Een paar op het kerkhof in de Burghstraat, op de St. Jorislaan, en een in de tuin van het huis van de familie Taconis in de St. Odastraat, waarbij de schade wonderlijk genoeg beperkt bleef tot een totaal vernield schuurtje. Bij het bombardement kwam de dertienjarige zoon van de familie Van de Barg uit de Burghstraat 35 om.

Mevrouw De Jong, die een paar huizen verder woont:
“De ouders stonden met hun twee jongens in het halletje. Als er een bom naar beneden kwam, hoorde je zo’n fluitend geluid en die jongen heeft waarschijnlijk willen zien wat dat was. Op het moment dat hij door het zijraampje naar buiten keek, ontplofte de bom. Hij kreeg een scherf tegen zijn voorhoofd. Ze hebben hem nog naar het ziekenhuis gebracht dat nu verpleegtehuis De Dommel heet, maar ze hebben hem niet kunnen redden. Als die mensen in de wc waren gaan staan, dan was er niets gebeurd. Van elf, twaalf huizen hier in de straat waren alle ramen er uit. We hebben toen de schuifdeuren eruit gehaald en voor de ramen gezet met nog een paar ijzeren platen die mijn man bij de DAF heeft gehaald.”
(Bron: boekje: 50 jaar het Witte Dorp in Eindhoven 1939-1989)
Met dank aan J. de Waal

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Jan-Marinus-van-den-Barg/84/6163