Geboorteplaats: Voerendaal
Overlijdensdatum: 17-05-1940

Laatste (vrijwillige) woonadres in Eindhoven: Kreugelstraat 34

Slachtoffer staat op lijst: Militair

Johannes wordt geboren op 1 december 1918 in Voerendaal en woont in Eindhoven. Als in de loop van 1939 de oorlogsdreiging voor Nederland sterk toeneemt, wordt Johannes onder de wapenen geroepen bij de Koninklijke Marine, waar hij als matroos en vliegtuigmaker is ingedeeld bij de Marine Luchtvaartdienst. Begin mei 1940 is hij geplaatst op het marinevliegkamp in Veere. Op 10 mei valt het Duitse leger Nederland binnen en stort de landsverdediging binnen een aantal dagen in. Na de capitulatie op de 15 e wordt alleen in Zeeland nog verzet geboden aan de Duitse opmars. In de loop van deze laatste gevechten raakt Johannes zwaargewond bij de aanval op het vliegkamp in Veere. Hij wordt naar Goes overgebracht, maar de geboden hulp mag niet meer baten. Op 17 mei 1940 bezwijkt hij daar aan zijn verwondingen. Johannes is 21 jaar geworden en vindt zijn laatste rustplaats op het Militair ereveld Grebbeberg in Rhenen. Bron: Brabantse Gesneuvelden

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Johannes-Marinus-de-Vos/02/163331

error: De content is beveiligd !!