Geboortedatum: 09-02-1917
Overlijdensdatum: 01-06-1940

Laatste (vrijwillige) woonadres in Eindhoven: Schootsestraat 71

Slachtoffer staat op lijst: Militair

Johannes wordt op 9 februari 1917 geboren in Strijp, dan nog een eigen gemeente bij Eindhoven. Tijdens de oorlog is hij stoker aan boord van de mijnenlegger Hydra, een 28 jaar oud schip dat ondanks die leeftijd nog in dienst is bij de Nederlandse marine. Op woensdagavond 22 mei wordt het schip onder vuur genomen door Duits pantserafweergeschut vanaf Sint-Philipsland en daarbij zo zwaar beschadigd, dat de kapitein het schip in ondiep water aan de grond zet. Verschillende bemanningsleden springen overboord en verdrinken; enkele anderen weten op tijd de sloepen te bereiken en worden gered. Johannes komt echter al om het leven bij de eerste beschieting. Hij is 23 jaar geworden.

Johannes’ lichaam aan boord van het verlaten schip wordt op vrijdag 31 mei geborgen en begraven op de Algemene Begraafplaats van Oosterland op Schouwen-Duiveland, in speciaal voor hem katholiek gewijde grond. Bron: Brabantse Gesneuvelden

Op de overlijdensakte in Eindhoven staat de naam Martinus als Marinus vermeld.

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Johannes-Martinus-Aarts/02/420

error: De content is beveiligd !!