Geboorteplaats: Vlissingen
Overlijdensplaats: Kdo Wüstegiersdorf
Overlijdensdatum: 14-08-1945

Laatste (vrijwillige) woonadres: Gaailaan 5

Slachtoffer staat op lijst:
Joods
Monument voor de Gevallenen
Voor deze persoon is een Stolperstein geplaatst
Omgekomen buiten Eindhoven

Joseph van Vlijmen wordt op 2 april 1901 in Vlissingen geboren. Zijn ouders zijn Andreas van Vlijmen en Marianne Epstijn. Joseph heeft twee broers waarvan er een al op jonge leeftijd is overleden.
Op 23 september 1925 trouwt Joseph met Fanny Blomhoff uit Eindhoven. Het stel vestigt zich in Rotterdam waar op 25 september 1927 een zoon wordt geboren: André. Het kindje overlijdt zestien uur na de geboorte.
Kort daarna verhuizen Joseph en Fanny naar Eindhoven. Hier wordt op 10 augustus 1929 hun tweede zoon geboren: Bernard André.
Joseph heeft een goede baan als procuratiehouder en hij is plaatselijk vertegenwoordiger van de Joodse Raad. Het gezin woont in een mooi huis aan de Gaailaan.
De oorlog brengt veranderingen in het rustige leven van Joseph, Fanny en Bernard als de familie hun woning moeten delen met Salomon Zeelander, zijn vrouw Margaretha en hun kinderen Menno en Marianne. De familie Zeelander heeft hun huis gedwongen moeten verlaten. De kinderen Zeelander zijn iets ouder dan Bernard.
In maart 1942 moeten beide gezinnen het huis in de Gaailaan uit om plaats te maken voor de kringleider van de NSDAP in Eindhoven, Herr Zimmermann.
Joseph, Fanny en Bernard van Vlijmen maken deel uit van het Philips-Kommando in Kamp Vught.
Op 3 juni 1944 is het hele gezin gedeporteerd naar Kommando Wüstergiersdorf.
Bernard André van Vlijmen overlijdt hier op 9 mei 1945 aan de ontberingen van het concentratiekamp.
Zijn vader Joseph van Vlijmen overlijdt op 14 augustus 1945 in Kommando Wüstegiersdorf aan de gevolgen van de ontberingen van het concentratiekamp.
Fanny van Vlijmen-Blomhoff heeft de oorlog overleefd. Zij overlijdt in 1991 in Bussum. Ze is de dochter van Bernard Blomhoff en Regina Levano (gezin 215).

Geen overlijdensakte aangetroffen

Stolpersteine App: https://map.stolpersteine.app/nl/eindhoven/locaties/gaailaan-5
Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Joseph-van-Vlijmen/02/162064
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/162064A