Geboorteplaats: Posen (D)
Overlijdensplaats: Sobibor
Overlijdensdatum: 16-04-1943

Laatste (vrijwillige) woonadres: Daguerrestraat 16

Julius Grünthal wordt op 29 december 1875 in Posen, toenmalig Duitsland, geboren. Hij is getrouwd met Ottilie en samen hebben ze twee kinderen: dochter Margarethe (Grete) en zoon Josef.
In 1911 verhuist het gezin naar Berlijn. Julius is daar rabbijn en docent in filologie en oude talen aan de Hochshule für die Wissenschaft des Judentums. Daarnaast is hij directeur van een weeshuis. De ongeveer dertig weeskinderen die in het weeshuis ondergebracht zijn, voedt hij op als zijn eigen kinderen.
Zoon Josef emigreert in 1934 naar Palestina. Hij wordt daar een succesvol componist en verandert zijn naam in Josef Tal. Het lukt hem niet zijn ouders te overtuigen ook naar Palestina te komen. De vrouw van Julius Grünthal, Ottilie, overlijdt in 1936 in Berlijn. In 1939 vlucht Julius Grünthal naar Nederland. Op 2 mei 1939 komt hij in Eindhoven aan.
Julius Grûnthal arriveert op 9 of 10 april in Westerbork. Op 13 april volgt de deportatie naar Sobibor. Hier wordt Julius Grünthal direct na aankomst op 16 april 1943 vermoord.

Stolpersteine App: https://map.stolpersteine.app/nl/eindhoven/locaties/daguerrestraat-16
Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Julius-Gr%C3%BCnthal/02/55375

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven bij de zelfde gebeurtenis
Pauline Jacobsohn-Cohn - (31-10-1871)