Geboorteplaats: Steenwijkerwold
Geboortedatum: 28-06-1923
Overlijdensplaats: Oschersleben (D)
Overlijdensdatum: 02-08-1943
Laatste (vrijwillige) woonadres: Oranjestraat 9
Slachtoffer staat op lijst:
Ingezet voor de Arbeitseinsatz
Omgekomen buiten Eindhoven
Begraven op het Nederlands ereveld Osnabrück te Osnabrück-Westerberg.
Leffert de Jonge woonde aan de Oranjestraat no 9 te Eindhoven. In mei 1942 is hij door het Arbeidsbureau van Eindhoven verplicht te werk gesteld bij de AGO vliegtuigfabriek Oschersleben in Duitsland. Op 28 juli 1943 werd de fabriek, het treinstation en andere faciliteiten aangevallen door de Amerikanen. Bij dit bombardement raakte Leffert zwaar gewond en is op 2 augustus aan zijn verwondingen overleden.
De onderneming ’Flugmaschinenwerke Gustav Otto’ in het jaar 1911 opgericht in München. Hij was zoon van Nikolaus Otto, de uitvinder van de viertaktmotor. De fabriek bouwde complete vliegtuigen voor het Duitse leger. De vliegtuigen kregen een AGO kenteken (Aviatiker Gustav Otto). In 1912 werd een dependance geopend in Berlijn-Johannisthal wat al vrij snel van start ging als zelfstandig bedrijf onder de naam AGO Flugzeugwerke. In het begin van de Eerste Wereldoorlog probeerde de AGO met de bouw van verkenningsvliegtuigen opdrachten te verkrijgen van het leger. Het eerste model was een dubbeldekker de AGO C.I die in kleine serie gebouwd werd. Het meeste succesvolle vliegtuig wat gebouwd werd was de AGO C.IV waarvan 70 exemplaren zijn geproduceerd. Het vliegtuig was bij piloten niet erg populair.
In 1916 ging de fabriek van Gustav Otto op in de Bayerische Flugzeugwerke AG. Hij startte zelf een nieuwe firma AGO (Aktiengesellschaft Gustav Otto) in Oschersleben waar hij tot het einde van de Eerste Wereldoorlog onderdelen voor vliegtuigen produceerde. Na 1918 was de productie van vliegtuigen aan banden gelegd door Het Verdrag van Versailles, ondertekend door Duitsland na de nederlaag. Gustav Otto stierf in 1926, in hetzelfde jaar ging zijn fabriek failliet. Het 20 hectare bedrijfsterrein werd aangekocht door de Sudenburger Maschinenfabrik und Eisengießerei AG en verder uitgebreid. In 1928 moest de firma sluiten door de wereldwijde crisis en werd het terrein verkocht.
Enkele jaren werd er niet meer geproduceerd in Oschersleben tot Adolf Hitler aan de macht kwam en de Rijksregering de fabriekshallen aankocht. Onder de deknaam Apparatenbau GmbH Oschersleben begon men met het produceren van jachtvliegtuigen. In 1934 werd een zelfstandig constructiebureau in het leven geroepen die de ervaringen van de AGO gebruikte in hun ontwerpen, het uit metaal bouwen van een complete vliegtuigromp. Het eerste type vliegtuig was de Arado Ar 65, later werden in het werk lesvliegtuigen gebouwd van het type Arado Ar 66. Naarmate de jaren verstreken begon de fabriek meer type vliegtuigen in productie te nemen gericht op de toekomstige plannen van de nationaal socialisten. De fabriek bouwde vanaf 1936 verschillende vliegtuigen o.a. De Heinkel He 51 waarvan zevenzeventig vliegtuigen werden gebouwd, de Henschel Hs 123, Gotha Go 145, Focke-Wulf Fw 44 en 190 en de Messerschmidt Bf 109. De fabriek beschikte over een eigen windkanaaltunnel voor aerodynamisch onderzoek.
In de fabriek moesten honderden krijgsgevangenen, mannen & vrouwen uit de door Duitsland bezette landen dwangarbeid verrichten. Verschillende Nederlanders hebben in Oschersleben gewerkt d.m.v. de ‘Arbeitseinsatz’.
Vanaf juli 1943 werd de fabriek herhaalde malen gebombardeerd door de geallieerden, wat leidde tot zware schade aan het complex en omliggend terrein.
In 1947 werden de resten van de fabriekshallen door Russische bezettingsmacht opgeblazen en de Firma AGO geliquideerd. Bron: Stichting WO2 Sporen
Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Leffert-de-Jonge/02/72584
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/72584A