Roepnaam: Wies

Overlijdensplaats: Culemborg
Overlijdensdatum: 31-05-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres: Wal 17

Zij was muzikant bij het Haags Concertgebouw Orkest. Hiervoor moest zij regelmatig per trein van Eindhoven naar Dan Haag. Haar vader was vertegenwoordiger bij Philips.

Op woensdagmiddag 31 mei 1944 om 13.32 uur werden twee treinen, vlak voor het station van Culemborg beschoten door Amerikaanse jagers. Ze begeleidden die dag B-17’s, die vliegveld Gilze-Rijen, het spoorwegemplacement van Roosendaal en drie toevallige doelen aanvielen.

De trein uit ‘s-Hertogenbosch die om 13.33 in Culemborg zou stoppen. Hij werd bestuurd door de Eindhovense machinist Nico Ouwerkerk. Juist voordat de trein het station binnenliep, zag de conducteur aan de rode vlaggen die uithingen, dat er luchtalarm was en waarschuwde Nico. Het was echter al te laat om maatregelen te nemen. In deze trein vielen acht doden: de machinist en zeven reizigers. Het treinstel brandde bijna geheel uit.
In de trein uit de richting Utrecht is bekend dat er één dode en één licht gewonde vielen.

Op weg naar het zuiden beschoten dezelfde Amerikaanse jagers even later ook nog een trein in Geldermalsen. Op 31 mei 1944 waren er maar liefst 27 treinbeschietingen.

De koperen plaquette op het graf dat door haar vader werd gemaakt is enkele jaren geleden ontvreemd van het graf.
Ze is begraven op het Catharina Kerkhof graf nr D141

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Louisa-Antoinetta-Petronella-van-Winkel/37/4747617