Roepnaam: Luc

Overlijdensdatum: 02-04-1945

Laatste (vrijwillige) woonadres: Valkenswaard, Peperstraat 35

Overleden in Eindhoven

Luc Compen was werkzaam geweest op de sigarenfabriek van Gyrath, maar in de oorlog had hij deze baan opgegeven, omdat hij over voldoende middelen beschikte om in de onderhoud van hemzelf en zijn gezin te voorzien. Hij was ook bang dat hij naar Duitsland zou moeten in het kader van de Arbeitseinsatz, indien hij nog bij een werkgever ingeschreven stond.

Luc Compen was een natuurliefhebber en ging dikwijls vissen. Zo ging hij er ook op de Goede Vrijdag, 30-03-1945 met zijn hondje en dhr. Hulsenbos vissen in de Tongelreep aan de Leenderweg.

Die middag kwam dhr. Hulsenbos geheel overstuur met het hondje aangelopen bij het huis van de familie Compen aan de Peperstraat en zei dat dhr. Compen op een landmijn was gelopen. Engelse soldaten hadden hem naar het Binnenziekenhuis in Eindhoven gebracht.

De oudste zoon, Harry, ging zijn vader opzoeken en trof hem aan toen hij van de operatiekamer terugkwam. Vader Compen had erg veel pijn en dorst. Het was voor Harry een moeilijk afscheid van zijn vader. Maandag 02-04-1945 belde Harry het ziekenhuis op om te vernemen hoe het met zijn vader gesteld was. Hij kreeg te horen dat hij snel moest komen.
Een Engelse soldaat bracht hem naar het ziekenhuis, waar hij hoorde dat er bij zijn vader een been was afgezet en dat hij hem nu kon bezoeken. Hij leefde nog. Toen Harry echter bij zijn vader kwam was hij net overleden.

Achteraf blijkt dat Luc Compen met een handgranaat bezig was, die hij gevonden had. De handgranaat ontplofte met noodlottig gevolg. Men kan nu nog niet begrijpen dat Luc Compen het oorlogstuig niet met rust liet, vooral niet omdat hij zijn kinderen herhaaldelijk op het gevaar van het spelen met munitie wees.
(Bron: J. Israël)