Geboorteplaats: Utrecht
Overlijdensdatum: 06-12-1942

Laatste (vrijwillige) woonadres: Jan van Lieshoutstraat 5

6 december 1942 - Sinterklaasbombardement
Slachtoffer staat beschreven in het Oysterboek
Omgekomen in Eindhoven

Op 6 december 1942 werden 8 B. Mk IV Mosquito’s van het No. 105 Squadron en 2 van het 139 Squadron ingezet tijdens Operation ‘Oyster’. Zij maakten deel uit van 84 andere bommenwerpers, Bostons en Ventura’s, die een aanval uitvoerden op de Philips Strijp Groep, een fabriek dat buizen en lampen produceerden, aan de Emmasingel in Eindhoven.
Het was ook de eerste keer dat Eindhoven écht kennismaakte met vernietigend oorlogsgeweld; er kwamen naar schatting 140 burgers bij om het leven (naast zeven Duitsers en zestien geallieerde piloten: elf Britten, twee Canadezen en drie Australiërs).
Het ergst geraakt werd overigens niet het Philipscomplex, maar de Demer, waar door Britse missers ruim twintig doden vielen en na die barre decemberdag nog precies zes huizen overeind stonden.
Ook Maria Johanna Jacoba Andriessen overleed tijdens Operation ‘Oyster’ (Operatie ‘Oester’) of ook wel genoemd het “Sinterklaasbombardement”.
Zij is begraven in Utrecht.

Zij kwam om in het R.K. Binnenziekenhuis te Eindhoven waar zij werkzaam was als zuster.

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Maria-Johanna-Jacoba-Andriessen/84/6155