Geboorteplaats: Haarlem

Joods
Na de bevrijding
Overleden in Eindhoven

Sophia van Esso was een dochter van Benjamin van Esso en Grietje Koren. Vanaf 1926 was zij adjunct-directeur van het Nedelands-Israëlitisch Ziekenhuis in Amsterdam. Zij was hoofd van de verpleging.
Haar naam wordt ook geschreven als Sophie.

Zij staat bij het JCK vermeld als oorlogsslachtoffer.

De reden voor haar overlijden is ons nog niet bekend, we kunnen wel vaststellen, ook aan de hand van de documentatie van het USHMM, dat zij niet vrijwillig heeft gekozen om naar Eindhoven te komen.
Door haar Joodse achtergrond is zij actief door de Nazi’s vervolgd, door haar functie in het NIZ in Amsterdam is zij lange tijd gevrijwaard van deportatie.
Na de bevrijding van Eindhoven is het Veem-gebouw ingericht als opvang en registratieplaats voor vluchtelingen. Sophia van Esso is hier geregistreerd geweest.