Roepnaam: Theo

Laatste (vrijwillige) woonadres: Anjelierstraat 15

Verzet
Monument voor de Gevallenen

Theo wordt geboren op 16 december 1923 in Eindhoven. Na zijn schooltijd gaat hij werken bij Philips als elektrotechnicus en bankwerker. Ten tijde van de Duitse bezetting wordt hij in het kader van de Arbeitseinsatz (de verplichte tewerkstelling) naar Duitsland gezonden, om ingezet te worden voor de Duitse oorlogsindustrie. Ook dit gebeurt nog in Philips-verband; Theo wordt met andere Eindhovenaren aan het werk gezet bij Philips Electro Special GmbH. Samen met Duitse werklui maken ze radarinstrumenten voor het Duitse leger, in een Berlijnse fabriek.

Eind februari of begin maart 1944 zit Theo aan de eettafel, met tegenover hem een Duitse vrouw die daar ook tewerkgesteld is. Als de Duitse opzichter, die Nederlands spreekt, denkt dat Theo een oogje op haar heeft, bijt deze hem toe niets te moeten uithalen. Theo kan het niet laten om een sneer uit te delen, waarna de opzichter hem een klap geeft. Theo laat het er niet bij en slaat terug, waarna de opzichter de Grüne Polizei erbij haalt. Deze arresteren Theo en houden hem een weekend lang vast in een brandweerhuisje. Andere Philips-medewerkers uit Nederland weten hem dan nog sigaretten te bezorgen.

Niet lang daarna wordt Theo meegenomen naar het Arbeitserziehungslager (AEL, heropvoedingskamp) Grossbeeren, ten zuiden van Berlijn, waar hij op 6 maart 1944 wordt doodgeslagen. Theo is 20 jaar geworden Zoals met veel slachtoffers van het nazigeweld het geval is, wordt voor Theo een verhullende doodsoorzaak vastgelegd: hij zou zogenaamd aan vlektyfus zijn overleden.
(Bron: Brabantse Gesneuvelden)

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Theodorus-Johannes-Wilbers/02/171256