Geboortedatum: 13-06-1882
Overlijdensdatum: 14-01-1943

Laatste (vrijwillige) woonadres in Eindhoven: Kamillestraat 33

Slachtoffer staat op lijst: Joods

Mozes Presser is op 25 april 1886 in Amsterdam geboren. Hij is de zevende van twaalf kinderen. Mozes is sigarenmaker. Hij trouwt met Therese Polak, die op 13 juni 1882 in Oldersum, Duitsland is geboren. Het stel vestigt zich in Eindhoven.

Mozes en Therese krijgen drie kinderen: Salomon, Karl Abraham en Marianna Martha. Het huwelijk is niet stabiel en Therese vertrekt naar Amsterdam. Samen met haar zoon Salomon en haar dochter Marianna betrekt ze daar een woonruimte in de Waverstraat 38. Karl Abraham woont in het A.C. Wertheim Huis, een inrichting in Amsterdam voor de nazorg van joodse mannelijke ex-psychiatrische patiënten.

Mozes Presser komt tussen 3 en 5 oktober 1942 in Westerbork aan. Hij wordt op 12 oktober naar Auschwitz gedeporteerd, waar hij op 15 oktober 1942 vermoord wordt.

Therese Presser-Polak komt op 10 december 1942 naar Westerbork. Een maand later, op 11 januari 1943, wordt ze naar Auschwitz gedeporteerd. Daar wordt ze op 14 januari vermoord.

De drie kinderen, Salomon, Marianna en Karl worden ook in Auschwitz vermoord.

Deze Struikelstenen worden medio 2021 geplaatst na herontwikkeling van het gebied.

Geen overlijdensakte gevonden

Stolpersteine App: https://map.stolpersteine.app/nl/eindhoven/locaties/klimopstraat-voorheen-kamillestraat-33
Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Therese-Presser-Polak/02/123207

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven op het zelfde adres
Mozes Presser - (25-04-1886)

error: De content is beveiligd !!