Geboorteplaats: Haarlem
Overlijdensplaats: Leersum
Overlijdensdatum: 14-05-1940

Laatste (vrijwillige) woonadres: Frederika van Pruisenweg 28

Slachtoffer staat op lijst:
Militair
Monument voor de Gevallenen
Omgekomen buiten Eindhoven

William wordt geboren op 1 augustus 1911 in Haarlem als zoon van Barend Wories en Geertruida Bink en woont in Eindhoven.

Als in de loop van 1939 de oorlogsdreiging voor Nederland sterk toeneemt, wordt William onder de wapenen geroepen en ingedeeld bij de stafcompagnie van II-10 Regiment Infanterie, gelegerd in Ede. Begin mei 1940 wordt William, met de rang van sergeant, ingezet bij de verdediging van de Grebbelinie van Veenendaal tot de spoorlijn Utrecht-Arnhem.

Op 10 mei 1940 valt het Duitse leger Nederland binnen en stort de landsverdediging binnen een paar dagen in. Langs de Grebbelinie wordt dan nog fel verzet geboden. Op 11 mei herstelt William onder aanhoudend vijandelijk vuur de telefoonverbindingen tussen Veenendaal en Leersum. Vermoedelijk is hij daarbij zwaargewond geraakt en afgevoerd naar Leersum. Op 14 mei 1940 overlijdt William daar op 28-jarige leeftijd. Hij vindt er zijn laatste rustplaats op de oude gemeentelijke begraafplaats.

Voor zijn betoonde moed bij de gevaarlijke operatie is William postuum geëerd met het Bronzen Kruis. Bron: Brabantse Gesneuvelden

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/William-Michiel-Johan-Wories/02/174472
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/174472A