Geboortedatum: 09-02-1906
Overlijdensplaats: Kdo Langenstein-Zwieberg (Buchenwald)
Overlijdensdatum: 22-11-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres in Eindhoven: Harmoniestraat 17

Slachtoffer staat op lijst: Verzetsmensen

Franciscus Johannes van den Broek, is actief in het verzet. Hij was tijdens de bezettingsjaren ambtenaar voor het Centraal Distributiekantoor en is belast met de distributie van levensmiddelen voor de bevolking in oorlogstijd. Dit stelt hem in staat om voor ondergedoken joden en medeburgers distributiebescheiden te vervalsen, maar zijn illegale activiteiten worden ontdekt. Frans wordt gearresteerd en naar concentratiekamp Buchenwald gedeporteerd. Vandaaruit wordt hij doorgevoerd naar het buitenkamp Langenstein-Zwieberge, waar de gevangenen onder erbarmelijke omstandigheden en zware mishandeling aan het werk werden gezet in de onderaardse vliegtuigfabrieken, of in de mijnen. Daar overlijdt Frans op 22 november 1944 op 38-jarige leeftijd, aan de gevolgen van de geleden ontberingen. Als officiële doodsoorzaak is longontsteking opgegeven.

Zijn broer Francis van den Broek was in Eindhoven ook betrokken in het verzet en in 1943 om het leven gekomen. Zijn schoonzus, Adriana Cornelia van den Broek-Hoppenbrouwers, was op 06-12-1942 om het leven gekomen bij het Sinterklaasbombardement.

Franciscus Johannes van den Broek was niet woonachtig in Eindhoven

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Franciscus-Johannes-van-den-Broek/02/21012

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven op het zelfde adres
Francis van den Broek - (08-12-1885)
Adriana Cornelia van den Broek-Hoppenbrouwers - (27-07-1891)

error: De content is beveiligd !!