Geboorteplaats: Hagen (Duitsland)
Overlijdensplaats: Auschwitz
Overlijdensdatum: 30-09-1942

Laatste (vrijwillige) woonadres: Sint Odastraat 22

De Hoofdcommissaris van Politie te Eindhoven verzocht opsporing, aanhouding en voorgeleiding van Gertrud Vogel-Loewenstein, wonende te Eindhoven. Zij werd ervan verdacht van woonplaats te zijn veranderd zonder de daartoe vereiste vergunning te hebben verkregen. Met deze omschrijving werden joden aangeduid die waren ondergedoken.
Algemeen Politieblad, nr 36, 10 september 1942, 1028, bericht 1904

Kurt Vogel wordt op 3 juli 1899 in Mönchengladbach, Duitsland geboren. Zijn ouders zijn Bernhard Vogel en Auguste Bier.

Gertrud Loewenstein wordt op 7 augustus 1904 in Hagen geboren. Haar ouders zijn Moritz Loewenstein en Margarete Weyl.

Uit het huwelijk van Kurt en Gertrud wordt op 23 februari 1932 een dochter geboren: Ellen-Marie. Het gezin woont in de Schillerstrasse 63 in Mönchengladbach.

Op 6 april 1937 vluchten Kurt en Gertrud met hun toen vijfjarige dochter Ellen-Marie naar Nederland. Ze vestigen zich in Eindhoven. Kurt is gepromoveerd en werkt als koopman.

In de oorlog heeft het gezin, waarschijnlijk afzonderlijk van elkaar, enige tijd ondergedoken gezeten. Bekend is dat Gertrud wordt opgepakt en op 4 augustus 1942 in Westerbork aankomt. Op 7 augustus 1942 wordt zij naar Auschwitz gedeporteerd. Daar is Gertrud Vogel-Loewenstein op 30 september 1942 vermoord.

Kurt Vogel komt op 13 april 1943 in Westerbork aan. Een week later, op 20 april 1943, wordt hij naar Sobibor gedeporteerd. Daar is Kurt Vogel op 23 april 1943 vermoord.

Hun dochter, Ellen-Marie Vogel, is aan het begin van de oorlog opgenomen in het pensionaat Catharinaberg in Oisterwijk. Later zit zij ondergedoken in de St. Maartenskliniek in Nijmegen. Zij heeft de oorlog overleefd en is in 2011 in Nijmegen overleden.

In Mönchengladbach is ook een Stolperstein voor haar geplaatst.

Stolpersteine App: https://map.stolpersteine.app/nl/eindhoven/locaties/sint-odastraat-22
Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Gertrud-Vogel-Loewenstein/02/162280

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven bij de zelfde gebeurtenis
Kurt Vogel - (03-07-1899)