Geboortedatum: 17-02-1912
Overlijdensdatum: 15-05-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres in Eindhoven: Petrus Dondersstraat 24

Slachtoffer staat op lijst: Joods

Herman Wertheim wordt op 17 februari 1912 in Strijp geboren. Hij is de oudste zoon van Hester en Jacob Wertheim. Herman werkt als tabakshandelaar onder andere voor A. J. van Beek in Rotterdam.

Herman trouwt op 4 augustus 1936 met Esther Rosenfeld uit Amsterdam. Het eerste kind, een dochter die ze Margaretha Beatrix noemen, sterft als baby op 6 februari 1938. In 1939 wordt een zoon geboren: Jaap.

Tijdens de oorlog duikt het gezin onder, alle drie op een andere plek. Zoon Jaap wordt in 1942 op driejarige leeftijd naar Laren gebracht. Hij wordt opgenomen door het echtpaar Tom en Anneke van Blaaderen.

Esther zit ondergedoken in Eindhoven bij de familie Hoekstra in de Fuutlaan en ook tijdelijk bij de familie Boudrez.

Herman Wertheim wil naar Engeland vluchten. Hij koopt valse werkpapieren voor een bedrag van tussen de 750 tot 1000 gulden. Zo komt Herman Wertheim in juni 1942 in Parijs terecht. Op weg naar Engeland is hij echter verraden door een verkoper van valse papieren en terug naar Nederland gebracht waar hij op 14 augustus 1942 aangeklaagd wordt wegens het ‘onbevoegd oversteken van de Belgisch-Nederlandse grens’.

Op dezelfde dag is Herman naar Westerbork gebracht. Vanuit daar wordt hij op 24 augustus 1942 naar Auschwitz gedeporteerd waar hij bijna twee jaar later, op 15 mei 1944, is vermoord.

Zijn vrouw Esther en zoon Jaap hebben de oorlog overleefd.

Stolpersteine App: https://map.stolpersteine.app/nl/eindhoven/locaties/petrus-dondersstraat-24
Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Hermann-Wertheim/02/169747

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven op het zelfde adres
Hester Wertheim-Cohen - (19-02-1883)
Emilie Emma Wertheim - (02-08-1909)
Elias Wertheim - (11-03-1920)

error: De content is beveiligd !!