Geboortedatum: 24-04-1914
Overlijdensdatum: 15-04-1945

Laatste (vrijwillige) woonadres in Eindhoven: Prins Hendrikstraat 35

Slachtoffer staat op lijst: Joods

De Hoofdcommissaris van Politie te Eindhoven verzocht opsporing, aanhouding en voorgeleiding van Herta Theresa Mohr, wonende te Eindhoven. Zij werd ervan verdacht van woonplaats te zijn veranderd zonder de daartoe vereiste vergunning te hebben verkregen. Met deze omschrijving werden joden aangeduid die waren ondergedoken.

Herta was afkomstig uit Wenen en studeerde Egyptologie in Leiden. Ze deed onderzoek naar een grafkapel in de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden. Dit werk is gepubliceerd. Ze was lid van de katholieke studentenvereniging Augustinus en is na de oorlog herdacht in een verenigingspublicatie van gevallen en weggevoerde leden. Ze wordt daarin herinnerd als een fijn schrander mens en een goede schrijfster. Ook is ze met haar familieleden vermeld op het joods monument in den Bosch. Het is nog niet duidelijk of ze dezelfde persoon is met deze naam in Westerbork die door Friedrich Weinreb wordt vermeld in zijn oorlogsmemoires, wel wordt ze genoemd in het oorlogsdagboek van Gabriël Italie.

Op de Arolsenkaart van Herta staat het adres van Eindhoven, maar daar woonde ze voor 1940.

Eerst woonde ze met haar ouders in 1940 in Leiden in de Fagelstraat 17, maar zij ging in 1942 op kamers wonen op de Hogewoerd 113 in Leiden, voor haar ouders zijn stenen gelegd in Den Bosch aan de Kasterenwal voorheen Tweede Kasterenstraat 1.

Geen Stolpersteine geplaatst

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Herta-Theresa-Mohr/01/74421

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven op het zelfde adres
Meijer van Dam - (01-12-1905)
Pauline van Dam-de Winter - (10-03-1902)
Stefan van Dam - (03-05-1935)

error: De content is beveiligd !!