Geboortedatum: 31-08-1915
Overlijdensdatum: 06-12-1942

Laatste (vrijwillige) woonadres in Eindhoven: Jan van Lieshoutstraat 5

Slachtoffer staat op lijst: Omgekomen in Eindhoven

Zuster Emilienne, zij was werkzaam in het Binnenziekenhuis.

Op 6 december 1942 werden 8 B. Mk IV Mosquito’s van het No. 105 Squadron en 2 van het 139 Squadron ingezet tijdens Operation ‘Oyster’. Zij maakten deel uit van 84 andere bommenwerpers, Bostons en Ventura’s, die een aanval uitvoerden op de Philips Strijp Groep, een fabriek dat buizen en lampen produceerden, aan de Emmasingel in Eindhoven.
Het was ook de eerste keer dat Eindhoven écht kennismaakte met vernietigend oorlogsgeweld; er kwamen naar schatting 140 burgers bij om het leven (naast zeven Duitsers en zestien geallieerde piloten: elf Britten, twee Canadezen en drie Australiërs).
Het ergst geraakt werd overigens niet het Philipscomplex, maar de Demer, waar door Britse missers ruim twintig doden vielen en na die barre decemberdag nog precies zes huizen overeind stonden.
Ook Mathea Gertruda Cornelia Senders overleed tijdens Operation ‘Oyster’ (Operatie ‘Oester’) of ook wel genoemd het “Sinterklaasbombardement” en werd, tezamen met enkele zusters van de Congregatie van de Zusters van Liefde die ook tijdens deze bombardementen sneuvelden, begraven op Begraafplaats Sint Catharina te Eindhoven waar ze nu rust in een gezamenlijk graf.
Zij kwam om in het R.K. Binnenziekenhuis te Eindhoven.

error: De content is beveiligd !!