Geboortedatum: 15-09-1900
Overlijdensdatum: 31-05-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres in Eindhoven: Melkweg 61

Slachtoffer staat op lijst: Omgekomen buiten Eindhoven

Zijn naam staat ook vermeld op het Monument voor gevallen Spoorwegpersoneel in de Stationstunnel te Eindhoven.
De bronzen plaquette in de “oude” reizigerstunnel van het station in Eindhoven is aangebracht ter nagedachtenis aan 15 Eindhovense personeelsleden van de NS, die tijdens de bezettingsjaren door oorlogshandelingen zijn omgekomen.

De Rotterdamse machinist Nicolaas Arnoldus Ouwerkerk, zoon van machinist Nicolaas Cornelis Ouwerkerk en Hendrika van de Grint, trouwde op 25-jarige leeftijd op 3 december 1925 te Eindhoven met de 20-jarige Bergeijkse dienstbode Lisa Catharina van den Dungen, dochter van schoenmaker/opperman/landbouwer Peter Johannes van den Dungen en de Lommelse Catharina Dingens. Bij het huwelijk in Eindhoven van de 25-jarige Nicolaas Arnoldus Ouwerkerk in 1925, was zijn moeder Hendrika van de Grint inmiddels overleden, zijn vader Nicolaas Cornelis was toen 60 jaar en woonde in Rotterdam en inmiddels hertrouwd met Maria Catharina Rollenbergh.

Nicolaas en Lisa woonden op de Melkweg 61 in Eindhoven. Ze kregen samen twee kinderen: Nicolaas Petrus (1927-1996) en Toos (*1933).
“Nico” was één van de eerste wagenvoerders (= machinisten) in Nederland op de elektrische trein. Zijn indiensttreding in 1938 viel nl. samen met het in dienststellen van het zgn. elektrische middennet, waarvoor het mat. ’36 aangeschaft is. Hij reed vnl. op de route Eindhoven-Amsterdam.

Op 31 mei 1944 waarschuwde de conducteur Nicolaas, net voordat de trein het station van Culemborg binnenliep, dat er luchtalarm was. Hij zag dat aan de rode vlaggen die uithingen. Het was echter al te laat om maatregelen te nemen. De vliegtuigen beschoten de trein en bestookten hem ook met fosforbommen. Nicolaas werd nog wel door hulpverleners zwaar verbrand uit de cabine gehaald, maar overleed kort daarop. Nog diezelfde dag kreeg de vrouw van Nicolaas, via “twee heren in donkere pakken” het vreselijke nieuws te horen.

Eén van de daarop volgende dagen stuurde men vanuit Culemborg nog wel persoonlijke eigendommen naar zijn vrouw toe, zoals zijn bril. De bijbehorende brillenkoker was door kogels zwaar beschadigd.
Enkele dagen later is Nicolaas onder grote publieke belangstelling begraven op het St. Martinuskerkhof in Tongelre, de Eindhovense wijk waar hij woonde. Een grote storm op 18 januari 2007, velde een 200-jaar oude monumentale boom. In zijn val nam die boom 28 grafmonumenten mee w.o. die van Nico Ouwerkerk. Op 8 oktober 2007 zijn daardoor alle zwaar beschadigde graven geruimd.

Nicolaas Arnoldus Ouwerkerk was wagenvoerder (bestuurder) van een electrische trein en werd op 31-05-1944 te Culemborg beschoten door (Amerikaanse) vliegtuigen en gedood. Hierbij kwamen in totaal 8 mensen om het leven.

error: De content is beveiligd !!