Roepnaam: Nico

Overlijdensdatum: 31-05-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres: Melkweg 21a, na 1950 was dit huisnummer 61

Werkzaam als spoorwegpersoneel

Zijn naam staat ook vermeld op het Monument voor gevallen Spoorwegpersoneel in de Stationstunnel te Eindhoven.
De bronzen plaquette in de “oude” reizigerstunnel van het station in Eindhoven is aangebracht ter nagedachtenis aan 15 Eindhovense personeelsleden van de NS, die tijdens de bezettingsjaren door oorlogshandelingen zijn omgekomen.

De Rotterdamse machinist Nicolaas Arnoldus Ouwerkerk, Nicolaas en zijn vrouw Lisa woonden op de Melkweg 61 in Eindhoven. Ze kregen samen twee kinderen.

Nicolaas Arnoldus Ouwerkerk was machinist van een electrische trein en werd op 31-05-1944 te Culemborg beschoten door (Amerikaanse) vliegtuigen en gedood. Hierbij kwamen in totaal 8 mensen om het leven.

Enkele dagen later is Nicolaas onder grote publieke belangstelling begraven op het St. Martinuskerkhof in Tongelre, de Eindhovense wijk waar hij woonde.

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Nicolaas-Arnoldus-Ouwerkerk/37/4747605