Geboorteplaats: Amsterdam
Overlijdensplaats: Sobibor
Overlijdensdatum: 16-04-1943

Laatste (vrijwillige) woonadres: Kleine Berg 19

Mozes Klerk is op 22 november 1867 geboren in Amsterdam. Hij trouwt op 32 jarige leeftijd met de Eindhovense Julia Andriesse. Het echtpaar woont in Amsterdam en krijgen een zoon Levie. Levie is amper een half jaar oud als Julia sterft. Zeven maanden later wordt Mozes voor de tweede keer in korte lijd getroffen door een groot verlies: op 14 oktober 1902, een paar dagen voor zijn eerste verjaardag, sterft Levie.
Mozes hertrouwt op 28 juni 1905 met Jeanette Andriesse, de zes jaar oudere zus van Julia. Jeanette, geboren op 28 mei 1866 in Eindhoven. Ze is de oudste dochter van Nathan Andriesse en Cina de Jongh.
Mozes en Jeanette vestigen zich in Eindhoven, aan de Kleine Berg 19. Daar runnen ze een kruidenierszaak.
In 1906 wordt er een zoon geboren: Nathan. Drie jaar later, Jeanette is dan al bijna 43, ziet nog een zoon het levenslicht. Ze noemen hem Levie. Levie overlijdt in 1927.
In 1943 moet de winkel als joodse onderneming gesloten worden. Niet veel later worden Mozes en Jeanette Klerk gedwongen alles achter zich te laten.
Op 9 april 1943 komen ze in Westerbork aan. Vier dagen later, op 13 april, volgt de deportatie naar Sobibor. Op 16 april, direct na aankomst in Sobibor, worden Mozes en Jeanette vermoord.
Hun zoon Nathan overleeft de oorlog. Hij bouwt samen met zijn vrouw Sophia de Vries een nieuw bestaan op in de Verenigde Staten.

Stolpersteine App: https://map.stolpersteine.app/nl/eindhoven/locaties/kleine-berg-19
Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Mozes-Klerk/02/78999
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/78999A

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven bij de zelfde gebeurtenis